torsdag 8 februari 2024

Hett i hyllan vecka 6 / 2024

 

Så här skriver Monika om Hett i hyllan:
Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Det här är en bok som jag glömde att avbeställa från Bonniers bokklubb 2022, men jag tyckte den lät intressant så jag har tänkt läsa den...

”True detective” möter ”Jakten på en mördare” i ett kokhett Sverige, VM-sommaren 1994. I skuggan av Mattias Flinks massmord i Falun sker ytterligare ett mord. En kvinna hittas strypt till döds och snart står det klart att hon bara är ett av flera offer som mördats med samma tillvägagångssätt. Det faller på den nyss hemkomne FN-soldaten och polisen Tomas Wolf att hitta mördaren. Till sin hjälp har han Vera Berg – en korrupt kvällstidningsreporter som är på flykt från sin före detta kille och hans MC-gäng. Huvudmisstänkt blir filmstjärnan och suputen Micael Bratt, men både Vera och Tomas misstänker att den skyldiga finns närmare inpå utredningen. ”Till minne av en mördare” är första delen i en ny serie av Pascal Engman och Johannes Selåker.

4 kommentarer:

  1. Den här serien är jag allt lite nyfiken på.

    SvaraRadera
  2. Den serien har jag funderat på att prova

    SvaraRadera
  3. Känner till de här författarna bara som namn och vet alltså ingenting om den här boken.

    SvaraRadera
  4. Jag är inte så superlockad av deckare vilket detta ser ut att vara.

    SvaraRadera