fredag 16 februari 2024

Tankeläsaren (De utvalda #1) av Kristin Cashore

 

Tankeläsaren är en otrolig succé som har sålts till 28 länder. Recensionerna har varit fantastiskt positiva, den har placerat sig på New York Times berömda bestsellerlista och har belönats med ett flertal barn- och ungdomsbokspriser och – inte minst – fått tusentals hängivna läsare över hela världen.

Boken handlar om artonåriga Katsa. Hon lever i en värld med sju kungadömen, där vissa ovanliga barn föds som "särlingar", med olikfärgade ögon. Ett barn med olikfärgade ögon har en särskild gåva, och föräldrarna måste lämna sitt begåvade barn till landets kung.

Särlingen Katsa var bara åtta år första gången hon dödade en man. Hon har vuxit upp vid kungens hov och utnyttjas som torped. Hon skickas ut på uppdrag att hota, lemlästa eller döda kungens fiender.

Allt förändras när hon möter den unge prins Po, som också är en särling. Tillsammans ger de sig ut för att störta en ondskefull kung. De upptäcker också oanade sanningar om sig själva.

Bokomslag och beskrving av bokens handling hämtad från Adlibris.

Den här boken har jag läst tidigare, men det var så långe sen att jag inte har något minne av den. Bara vaga små minnen och att jag gillade den. Och hade tänkt läsa flera delar, men sen gick tiden och det blev aldrig gjort. Nu har jag och Evelina som 2024 serie projekt bestämt oss för att läsa serien under året som går.

Jag ska säga att jag hade rätt första gången jag läste den, det här är en berättelse jag gillar. Och vill läsa mera av. För jag är nyfiken på vad som ska hända mer i den här världen som vi lärt känna. Och höra hur det går med karaktärerna som jag lärt mig älsak.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar