fredag 23 februari 2024

Hett i hyllan vecka 8 / 2025

 

Så här skriver Monika om Hett i hyllan:
Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Jag glömde helt bort att skriva ett blogginlägg igår, och då det var torsdag igår, så blev det inte en Hett i hyllan. Fast det kommer idag istället. Denna vecka är det en bok jag glömde att avbeställa från Bonniers bokklubb. Då den sen handlade om sjuksköterskor så blev jag ändå intresserad av att läsa den, då jag är en själv.


Systrarna Anna och Cornelia växer upp på en gård utanför Fjällbacka, i Kville socken. Familjen är fattig, men trots detta får de yngsta flickorna chansen att utbilda sig till sjuksystrar. I storstaden möts de av en helt ny värld av läkare, kvinnosakskvinnor och fascinerande patienter. Arbetet är krävande men framtidstron är stark för dörren till frihet står på glänt. De vill bli den nya sortens kvinnor, fast priset de får betala är högt. Bara några år senare krossas tillvaron. Ett oäkta barn, en ansvarslös man och förbjuden kärlek drar isär systrarna. Tragedierna följs av år av svårigheter. Det starka band de haft slits sönder av olyckor, kaos och sorg. Var hittar man glädje när hoppet tycks gått förlorat?


I en dramatisk roman baserad på kvinnoöden i den egna släkten berättar Åsa Hellberg om förra seklets kvinnor som vill ha rätten att välja sina liv

1 kommentar:

  1. Jag har läst andra böcker av henne, men inte just denna. Har i alla fall gillat de jag har läst 🙂

    SvaraRadera