måndag 9 januari 2017

Om jag var din tjej av Meredith Russo

Amanda Hardys uppväxt har varit allt annat än enkel. Hon har mobbats av sina klasskamrater och hon har hatat sig själv och kroppen hon fötts i. Varför? För att Amanda brukade vara Andrew.

Efter att ha genomgått en könskorrigering flyttar Amanda till sin pappa i en liten stad i den amerikanska Södern. Här vet ingen vem hon är eller vem hon brukade vara och hon kan börja om på nytt. För första gången får hon uppleva vänskap och kärlek. Hon faller för Grant, den gulliga killen som redan första skoldagen blir hennes vän. Men ju närmare Amanda och Grant kommer varandra, desto mer vill hon avslöja sin bakgrund för honom. Samtidigt är hon livrädd för att han inte skulle kunna se förbi den vetskapen. Kommer hon då att förlora både Grant och sitt nya liv?
Text och bild kommer från Lavender lits sida, de var även så vänliga att ge mig boken som recensionsexemplar.

Håller på med att försöka avsluta 2016 genom att skriva och posta de sista recensionsinläggen från förra året.
Tyvärr ska jag säga om denna bok var att den var en e-bok, det gjorde att jag inte läste den utan valde andra pappersböcker innan den, för boken i själv var jättebra och jag vill läsa den och njöt av att läsa det jag läste. För den berör verkligen ett ämne som behöver belysas, för alla, transpersoner. Att Amanda verkligen var en tjej tyckte jag kom fram hela tiden i hur hon tänkte och handlade. Ett litet minus med boken tycker jag var att det ett litet öppet slut, hade gärna läst mer om hur det gick för Amanda och Grant.

2 kommentarer: