tisdag 24 januari 2017

Tematrio - en tysk, en fransk och en spansk


Då var det dags för veckans Tematrio, idag skriver Lyran;

Dottern ska välja språk och vi verkar inte alls tänka lika ... Ge mig en tysk, en fransk och en spansk så får vi se vad det blir. Blanda kulturformer som ni vill, läsbart, sevärt eller örongodis går lika bra.

Här kommer nu min trio:

en spansk - spanska är det språk jag känner nu jag skulle ha valt som språkval i skolan. Lärde mig lite små lätta parlör fraser, när jag som barn/tonåring åkte på semester ofta till just Spanien med mina föräldrar. Mamma gick även spanska kurs.
Här blir det en bok jag tipsar om Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón (kopierad handling från Bokus)
 Daniel Sempere är 10 år när hans pappa tar honom med till De bortglömda böckernas gravkammare i Barcelonas gamla stad. Där finner han romanen Vindens skugga av den bortglömde författaren Juliàn Carax, läser den under en natt och blir fullkomligt besatt av den och av dess mystiske författare. Sökandet efter svaren på alla gåtor som omger boken och dess författare kommer att prägla Daniels liv för all framtid. 

Varför har någon ansträngt sig så för att sopa igen alla spår efter Juliàn Carax? Varför bevakar den sadistiske kommissarien Fumero varje steg Daniel tar? Varför börjar Daniels eget liv alltmer påminna om Juliàn Carax?
När Daniel till slut finner både kärleken och svaren på alla gåtor har läsaren fått ta del av en totalt uppslukande berättelse, lika gäckande gåtfull, romantisk, mystisk och lockande som det labyrintiska gatunätet i Barcelonas gamla stad.

en fransk - detta var det språk jag läste i skolan, men kan verkligen inte franska. Brukar skoja och säga det ända jag lärde mig var Je ne parlez pas francais, Jag talar inte franska, stavningen är inte riktig på långa vägar.
Här tipsar jag av kända målare, tex Monet och alla andra som finns på Louvren, som jag besökte när jag var runt femton år, och gärna vill besöka igen.


en tysk - ett språk som egentligen intresserar mig men har hört att har en svår grammatik, men det har även franskan tycker jag. Men ibland låter det så likt svenskan tycker jag att man faktiskt kan förstå ca 10 % av vad som sägs utan att kunna språket, mellansonen läser tyska precis som sin far. (Den äldste har en diagnos så han läste bara utökad engelska och yngste har ett år innan han behöver välja).
Mitt tips blir ...det var därför jag vände på ordningen, för den tyska var den svåraste att komma på. Sen tycker jag en tysk, en fransk och en spansk verkligen påminner om en sådan där skojig historia. 
Men här blir det nog musik, en favorit från min ungdom som jag lyssnar då och då på ännu ...



8 kommentarer:

  1. Igenkänning för samtliga. Läst Vindens skugga (mycket bra!), gillar Monet, och visst lyssnade man på 99 Luftballons som ungdom (dock inte senare...). ;)

    SvaraRadera
  2. Zafón är bra och Monet gillar jag. Spanska är språket som funkar bäst för mig av de här tre. Läste tyska i ett år men min lärare rådde mig att välja bort det för jag "skulle ändå aldrig lära mig det".

    SvaraRadera
  3. Vindens skugga är riktigt bra! Nena och hennes luftballonger lyssnade jag också på :-)

    SvaraRadera
  4. Älskar Zafóns böcker och Monets tavlor är magiska. Nena och luftballongerna har man med hört ett par gånger =)

    SvaraRadera
  5. Fina svar! :-)

    (Och stavningen är inte alls så fel. Bort med z:at bara så har du det ;))

    SvaraRadera
  6. Jag tycker att alla barn ska läsa tyska i skolan. Varför skulle bara min generation plågas med den tyska grammatiken? Du kan väcka mig mitt i natten och jag skulle kunna rabbla vilka prepositioner som styr ackusativ ;)

    SvaraRadera
  7. Vindens skugga är en helt fantastisk bok. Den fick komma med även i min trio. Nenas låt var ett tag sedan jag hörd.

    SvaraRadera