tisdag 31 januari 2017

Tematrio - barn och ungdomsböcker

Lyrans noblesser vill att vi ska göra en trio med barn- och ungdomsböcker denna gång, och jag får verkligen säga att det är ursvårt att göra det, och det pga det finns så många böcker jag skulle vilja ha med. Man kan indela det i bilderböcker och kapitelböcker för barn, ungdomsböcker, favoriter från när man själv var liten och vad som var favoriter för mina barn. Skulle bli hur många trios som helst, men jag får väl göra en utifrån alla kategorier i en. (Fast jag tar inte en och en bok utan författarskap istället).


  1. Elsa Beskow, hennes böcker var mina favoriter som liten, utifrån de fina bilderna och även berättelserna. Jag gillade mycket Solägget, Tomtebobarnen och Putte i blåbärsskogen. (Mina söner har dock inte gillat Beskows böcker).
  2. Anders Jacobsson och Sören Olsson och deras böcker om Sune, Håkan Bråkan och Bert. Gillade jag att läsa högt för mina barn och vi lyssnade på ljudböcker en hel del när vi åkte bil. Så klart gillade sönerna böckerna annars hade jag inte läst dem för dem. Och här var det mest Sune och inte så mycket Bert vi läste. Sen var det kul när Håkan Bråkan bilderböckerna kom. En klar favorit.
  3. Maria Gripe, igen min ungdomsfavorit, men jag har inte gillat alla böckerna som hon skrev men just Agnes Cecilia, en sällsam historia, Tordyveln flyger i skymningen och Skugg-serien var klara favoriter.
Nej jag måste bara nämna lite fler, så som Narnia, Harry Potter, Lemony Snicket berättelse om syskonen Baudulaire olycksaliga liv, Rick Riordans serier om Percy Jackson, bidlerbokserien Trollskogen av Sissel Böe och Peter Madsen, Pettson och Findus, Mamma Mu och kråkan, Astrid Lindgrens böcker, Anne på Gronkulla /även böckerna om Emily) Böckerna om Kulla-Gulla, Roald Dahls böcker osv osv

7 kommentarer:

  1. Ja, svårt att nämna bara tre!

    SvaraRadera
  2. Har inte läst någon av de här böckerna!

    SvaraRadera
  3. Elsa Beskow och Maria Gripe är favoriter hos mig.

    SvaraRadera
  4. Åh så många fina titlar här! =) Syskonen Baudelaire ser jag som tv-serie just nu på Netflix. Helt klart en annorlunda serie!

    SvaraRadera
  5. Kan inte annat än hålla med. Maria Gripes och Elsa Beskows böcker var favoriter även för mig. Tidlösa dessutom. :)

    SvaraRadera
  6. Bert, tror jag det var (om det var han som alltid avslutade med "Tack och hej, leverpastej"), gick som radioföljetong under en tid när jag körde bil till jobbet. Det var inte alls fel att börja dagen så :)

    SvaraRadera