onsdag 25 januari 2017

Veckans bokbloggsfråga - lättläst/lättsmält

Då har Barnboksbloggen bestämt sig för att hon ska fortsätta hålla i Veckans Bokbloggsfråga, och för denna vecka skriver hon så här: Vad är lättläst för dig? Finns det någon i din närhet som har behov av extra lättlästa böcker? Vad anser du är lättsmält litteratur? Vid vilka tillfällen väljer du att läsa lättläst och lättsmält? 

Jag läser inte de böcker som menas med lättlästa, men kan tänka mig att just genren deckare kan kallas lättlästa. (Eller det är det jag tänker mig ang deckare att de är lite lättlästare och lättsmält litteratur). Har egentligen inte någon som behöver extra lättlästa böcker, men mina söner är ju inte de mest vana läsare och den äldste har diagnosen Asperger och ADD, så när de läser blir det mera lättläst och även ljudböcker (för det blir lite annat än att läsa med ögonen, alltså lite mer lättsmält och förståelsen ökar.
Jag väljer väl egentligen inte att läsa just lättläst, men pga jag läser barn- och ungdomsböcker så blir det ju mer lättläst och lättsmält för mig som är vuxen. Annars så just deckare läser jag en hel del och tänker mest på tex Damernas detektivbyrå känns lättsmält och lättläst.

Sen kan jag väl säga att min mamma läser böcker med stortext på grund av hon börjar få problem med synen  och det blir väl egentligen också en form av lättläst även om det inte är innehållet av texten som blir mer lättläst utan texten i sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar