lördag 21 januari 2017

Den bästa - tegelstenen




Lyrans noblesser som håller i Den bästa utmaningen, efterfrågar denna vecka vilken vi tycker är den bästa tegelstenen, och först tänkte jag det vet jag inte alls men sen kom jag på min absoluta favorit fantasyförfattare, och fantasy är ju oftast tegelstenar, och den serien jag tänker på är Berättelsen om Fjärrskådarna av Robn Hoob och börjar med Mördarens lärling. Nu verkar den inte finnas att hitta som översatt till engelska så jag kopierar in texten om den från Adlibris sida om den engelska då den heter Assassins Apprentice.


Young Fitz is the bastard son of the noble Prince Chivalry, raised in the shadow of the royal court by his father s gruff stableman. He is treated as an outcast by all the royalty except the devious King Shrewd, who has him secretly tutored in the arts of the assassin. For in Fitz s blood runs the magic Skill and the darker knowledge of a child raised with the stable hounds and rejected by his family. 
As barbarous raiders ravage the coasts, Fitz is growing to manhood. Soon he will face his first dangerous, soul-shattering mission. And though some regard him as a threat to the throne, he may just be the key to the survival of the kingdom. 

12 kommentarer:

  1. Fantasy är verkligen toppen i det längre formatet. Tycker jag nu så där tvärsäkert just inne på en omläsning av Sagan om ringen-trilogin... ;)

    SvaraRadera
  2. Detta var en okänd bok för mig. Verkar spännande!

    SvaraRadera
  3. Jag har faktiskt inte läst Robin Hobb. Folk säger att jag borde..

    SvaraRadera
  4. Helt okänd för mig, får kolla upp det

    SvaraRadera
  5. Känner till författaren men inte läst något. Är det renodlad fantasy?

    SvaraRadera
  6. Den känner jag inte till men låter lockande.

    SvaraRadera
  7. Låter spännande! Älskar tjocka fantasyböcker! :)

    SvaraRadera
  8. Har också läst några tjockisar av Robin Hobb. Riktigt grymt duktig fantasyförfattare.

    SvaraRadera
  9. Robin Hobb har jag på min nyfiken-på-lista :)

    SvaraRadera
  10. Robin Hobb började jag läsa, första boken fanns på biblioteket på svenska men bok två hade försvunnit tydligen så det blev ingen mer läsning då. Funderar på att köpa dom på engelska faktiskt =)

    SvaraRadera