onsdag 22 januari 2020

Bokserier jag håller på att läsa

Bildresultat för böcker


Ännu ett inlägg om de bokserier jag håller på att läsa, och detta inlägg ska jag säga har tagit tid för mig att skriva, och jag har inte bara tagit med de serier jag läste och/eller påbörjade förra året utan det finns några som har flera år på nacken sen jag sist läste en del ur serien. Men om jag minns dem och skrev dem i detta inlägg så är det ändå aktuella och jag vill fortsätta läsa i just den serien, även om jag är mer fundersam över några och de har jag ju listat så det framgår. så alla i detta inlägg står i fallande ordning som jag är intresserad av att läsa dem. De delar jag ännu har kvar att läsa kommer jag skriva i fetstil.
En del serier är inte kompletta än utan författarna håller på att skriva på dem så de har jag ju ingen chans att kunna avsluta i år, men de står med så jag har koll på dem och när det blir aktuellt kan avsluta senare.

Nu har jag en förhoppning om att kunna avsluta minst 12 av dessa serier i från detta inlägg eller detta, där jag har skrivit om vilka serier jag läser tillsammans med Evelina

Har även kommit på att jag måste nog göra en till inlägg i denna serie om bokserier jag läser, och det är om alla deckare/thriller bokserier jag läser.

De som jag bara har en del kvar att läsa och som förhoppningsvis kommer att bli lästa i år, är;
  • Rött uppror, Gyllene sonen, Morgonstjärnan - Pierce Brown (hann har även påbörjat en ny trilogi)
  • De odödliga - Alyson Noel (Evermore, Blå måne, Skugglandet, Svart eld, Nattstjärna och För evigt)
  • Delerium, Pandemonium och Rekwiem av Lauren Oliver
  • Engelforstrilogin (Cirkeln, Eld och Nyckeln) av Sara Bergmark Elfgren & Mats Strandberg
Där jag har två eller fler delar kvar att läsa och de jag helst vill läsa är högst upp i listan
  • Harry Potter- serien håller jag på att läsa om på engelska denna gång och har bara Harry Potter and the half blod prince och Harry Potter and the deathly hollows kvar att läsa
  • A thousand pieces of you, Ten thousand of skies above you och A million worlds with you
  • Spellslinger, Shadowblack, Charmcaster, Soulbinder, Quenslayer och Crownbreaker av Sebastien de Castell
  • De sju systrarna, Stormsystern, Skuggsystern, Pärlsystern, Månsystern av Lucinda Riley, denna serie tror jag ska få sammanlagt två titlar till verkar som the Sun Sister utkom i oktober förra året)
  • A darker shade of magic, A gathering of shadows och A conjuring of light av V E Schwab
  • Miss Peregrinnes home for perculiar children ( har läst den första original trilogin och har nu påbörjat på fortsättnings trilogin) Dagarns karta, The Conference of the bird (precis utkommen på engelska, och ska väl även komma en tredje del i framtiden)
  • Phillip Pullman nya uppföljande serie till Guldkompassen som jag har läst Lyras färd och sen har nu nyligen bok två kommit ut The Secret Commonwealth och sen kommer väl även del tre om något/några år.
  • Life1ik3, Dev1at3 och Truel1f3 av Jay Kristoff
  • Wayfares (A long way to a small angry planet, A closed and common orbit, Record of a spaceborn och ???) av Becky Chambers (verkar som det även ska komma en del nu under 2020)
  • Robin Hobb, här vet jag inte hur jag ska säga att jag läser, för det första skriver ju författaren trilogier eller 4 böcker lång serie (The Realm of the Elderings) som är en lång sammanhållande serie, för det andra läste jag den första (Berättelsen om fjärrskådarna) trilogin för 20 år sen, ev även läste någon eller flera böcker ur tredje (den gyllene mannen) trilogin, och nu för något år sen påbörjade jag trilogi nummer två (Handelsmännen och de magiska männen). Så istället för att fortsätta med att läsa sista delen Ödets skepp ur trilogi nummer två, börja läsa från början igen för att jag inte minns allt.
  • Rick Riordan, ännu en författare, som har skrivit många serier som verkar hänga ihop mer eller mindre, där jag har läst Percy Jackson och Olympens hjältar, där jag skulle vilja läsa trilogierna om Magnus Chase och Apollon.
  • Nevermoor-serien (Morrigan Crows magiska förbannelse, Wundersmeden och Hollowpox: The Hunt for Morrigan Crow) av Jessica Townsend (tredje boken utkommer nu i original i februari)
  • Poppy Pym & faraos förbannelse, Poppy Pym & den förbannade pjäsen, Poppy Pym & smugglarens hemliget av Laura Wood (en fjärde bok finns ännu ej översätt ev kommer fler delar i serien).
  • Havsfolket (Djupgraven, Sjörök och Mareld) av Camilla och Viveca Sten
  • Idijärvi-trilogin ( Middagsmörker, Gryningstjärna och Midnattsljus) av Charlotte Cederlund
  • Maze Runner (I dödens labyrint, I vansinnets öken, I dödens stad, I solstormens spår och Dödlig kod) av James Dashner
  • Sarah J Maas - Glastronen, Midnattskronan, Eldens arvtagare, Skuggornas drottning, Stormarnas Imperium, Tower of dawn  och Kingdom of ash. (Alla delar ännu inte översätta till svenska)
  • Cassandra Clare, ännu en till författare som har skrivit många olika serier i en sammanhängande Shadowhunter- serie. Där jag håller på att läsa mig igenom delarna i kronologisk ordning som författaren skrivit dem. The mortal insturments ( Stad av skuggor, Stad av aska, Stad av glas, Fallna änglars stad, Förlorade själars stad och Himmelska eldens stad) och The Infernal Devices ( Clockwork Angel, Clockwork Prince och Clockwork Princess). Plus att jag vill läsa noveller och följande serier i Shadowhunters.
  • Martha Wells - All system red, Artificial condition, Rouge Protocool och Exit Strategy
  • Samantha Shannon - Drömmfångaren, The mime order, The song rising och ??? (bara första delen är översätt till svenska, och en till del i serien ska komma ut 2020)
  • Temeraire (Hans majestäts drake, Jadetronen, Svartkrut och eld, Elfenbensriket, Örnarnas triumf, Tongeus of serpents, Curcible of gold, Blood of tyrants och League of dragons) av Naomi Novik (alla böcker är inte översätta till svenska tror jag och jag vet inte om bokserien är avslutad eller inte)
  • Susan Ee - Änglafall, Världen efter och End of days. (sista delen är inte översatt till svenska)
  • Parasol Protectorate ( Soulless, Changeless, Blameless, Heartless och Timeless av Gail Carriger (De tre första delarna läste jag för längesen översätta till svenska, men har sen väntat på att få läsa de följande delarna men aldrig kommit till det, och nu har jag skaffat de tre första i Manga verisionen för att uppdatera mig innan jag läser de två sista delarna) 
  • Children of blood and bone (Solstenen, Children of virtue and venegace ) av Tomi Adeyemi (denna serie har bara första delen översatt till svenska och del två har precis kommit ut i original)
  • Three dark crowns, One dark throne, two dark reigns och Five dark fates av Kendare Blake
  • Hanna-serien (Kaninhjärta, Fågelbarn och Rävsång) av Christin Ljungquist
  • Warriors första profetian (Ut i det vilda, Eld och is, Hemligheternas skog, Stormen kommer, Det svåra valet och Ödets timma) av Erin Hunter ( det finns även en fortsatt serie som heter den nya profetian)
  • Palliser serien (Kan du fölåta henne?, Phinneas Finn, The Eustace diamonds, Phinneas redux, The Prime minister och The Duke´s children) av Anthony Trollope (är osäker om mer än första boken finns översatt till svenska)
  • Röd drottning, Glassvärdet, Kungens fånge och Krigsstorm) av Victoria Aveyard
  • Iskari (The last Namasara, The caged queen och The skye weaver) av Kristen Ciccarelli
  • Berättelsen om blodet (Ondvinter, Eldbäraren, Förbundsbryterskan och Frostskymmning) av Anders Björkelid (fast det var längesen jag läste denna serie och är inte helt klar på om det är bara sista delen jag har kvar att läsa)
  • Wormword-trilogy (Rosewater, The Rosewater Insurrection och The Rosewater Redemption) av Tade Thomson
  • Pretty little liars (Lögner, Felfri, Perfekt, Otroligt och Syndig) av Sara Shepard (det är de fem böckerna som är översatt till svenska jag har läst, det finns nio sammanlagt)
  • Såret (Mitt hjärtas oro, Olycksbarnet och Inför hans blick) av Malou von Sivers
Några serieromaner/grafiskaromaner/bildromaner (där de jag helst vill läsa befinner sig högre upp i listan)
  • Amulett läst tom vol 7
  • The Walking dead läst tom vol 19 på svenska (vol 20 finns även översätt men sen är det att läsa på engelska som gäller)
  • Monstress, läst tom vol 2
  • Avatar, the last airbender läst tom vol 3
  • Giant Days läst tom vol 1
  • Lumberjeans läst tom vol 1
  • Deadly class läst tom vol 1
  • RatQueens läst tom vol 2
Några serier jag inte är så säker om jag kommer att avsluta, men de är serier jag håller på att läsa
  • Outlander av Diana Gabaldon (Främlingen, Slända i bärnsten, Sjöfararna,Trummornas dån, Det flammande korset, Snö och aska, Som ett eko och Skuggan av ett svek)
  • The gilded wolves, The Silvred serpents, ??? av Roshani Chokshi
  • Kampen om Lomere (Syndaätarens dotter, The sliping prince och The Scarecrow queen) av Melinda Salisbury
  • Monsterumologen, Wendigons förbannelse, The isle of blodd och The final descent ) av Rick Yancey
  • Systrarna och kärleken (När drömmen slår in, När äventyret börjar och När framtiden ljusnar) avSofia Fritzson
  • Splintered, Unhinged och Ensnared ) av A G Howard
  • Tidsväktarna av Leif Jacobsen & Mats Lerneby ( har ingen aning om hur många delar denna serie ska innehålla har läst de tre första: Häxan och liljan, Den sista väktaren och Trollkarlen)
  • The Dragori (Clokaed in shadow, Prince of flames och Poisned in light) av Ben Alderson
Ett par serier jag inte har någon aning om det kommer att komma flera delar i och/eller när i så fall det sker:
  • Norra Latin? av Sara Bergmark Elfgren
  • Saga? (har läst tom vol 9) av Brian Vaughn och Fiona Staples
  • Intergalaktiska akademin? av Anna Jakobsson Lund

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar