fredag 3 januari 2020

Hur mitt bokår 2019 var

Bildresultat för böcker

Dessa frågor om hur ens läsår har varit har Evelina sammanställt och jag tänkte använda mig av dem för att även redovisa mitt bokår för 2019. (Kan säga att jag har lagt till några för jag vill visa än mera på min bredd av läsning.

Hur många böcker/sidor läste du under året? 
Jag läste 150 böcker och 49547 sidor enligt Goodreads (som inte stämmer helt med min egna räkning under året).

Vilken var den längsta respektive kortaste boken? 
Den längsta boken var Himlakroppar av Eleanor Catton (1113 sid) och den kortaste var en barnbok Är du min bror? av Hsu-Kung Liu (16 sid)

Vilken bok var din bästa läsupplevelse och varför? 
Denna fråga har jag svårt att svara på för jag har läst 18 stycken böcker jag gav 5 poäng av 5 möjliga till (plus även flera 4,5 i betyg som jag gillade mycket) men kan tänka mig denna YA (unga vuxna) som handlar om unga flickors feminism kamp på sin high school i en liten stad i USA, den gör mig både frustrerad och glad över att läsa om hur de ställer upp för varandra och sin rätt att behandlas lika som övriga. Moxie av Jennifer Mathieu.

Är det någon bok du blev besviken på? 
Evelyn Hugos sju äkta män av Taylor Jenkins Reid hörde så mycket gott om den från alla andra och sen när jag väl läste den så slutade den bara på en 3a i betyg. Ännu sämre tyckte jag om författarens Daisy Jones & the Six (förstår inte ens varför jag trodde jag skulle tycka bättre om denna när jag redan hade blivit besviken av författaren).

Vem är din mest lästa författare?
Jay Kristoff, då jag har läst Geminia och Obsidio som han har skrivit tillsammans med Amie Kaufmann, och även Nevernight, Godsgrave och LifeL1k3 av honom i år.

Vilka nya författare upptäckte du under året?
Under året har jag läst 45 nya författare och då det bland dem dolde sig många jag skulle vilja läsa mera av, så kommer jag nämna några här; Neal Shusterman, Anna Jakobsson Lund, Francesca Zappia, Kamila Shamsie och Jane Harper.

Läste du någon bok som är utanför din komfortzon?
Nja det gjorde jag väl inte.

Läste du någon tegelsten (över 500 sidor)? 
Himlakroppar, som jag redan nämnt med även 17 andra.

Läste du klart några bokserier?
Hela 12 stycken, tänker skriva ett separat inlägg om detta.

Vilken bok eller författare blev du mest positivt överraskad av?
Jag har svårt att komma på någon men efter att ha tänkt lite så kanske Karin Slaughter efter att ha läst två böcker av henne i år och efter dem kunna tänka mig läsa mera av henne så....De fördärvade och Den goda dottern.

Vilken genre läste du mest av? 
Kommer inte att bara nämna en genre här för jag läser ett par olika genrer ungefär lika mycket. I år har jag läst 29 st Science fiction (här i döljer sig 7 Dystopier), 27 st Fantasy ( i denna siffra döljer sig 2 böcker med paranormala fenomen i som spöken) och 21 st Deckare/Thrillers.


Vilken bok var den mest spännande?
Flickan med sju namn av Hyeonseo Lee (pga hennes flykt från Nord Korea och hur det skulle gå för henne)

Vilken bok var mest sorglig?
Flera böcker kan få mig tårögd när jag läser dem, men jag kan inte säga vilken som var mest sorglig när jag läste den. 

Vilken bok var mest underhållande?
En katts resedagbok av Hiro Arikawa (tyckte det var underhållande att läsa ur en katts perspektiv och se vilken fin relation (kärlek) katten och hans människa hade).

Vilken bok berörde dig mest?
 Moxie av Jennifer Mathieu.


Vilken bok var den bästa ungdomsboken?
Tårar i havet av Ruta Sepety.

Vilken var den bästa barnboken?
Snösystern av Maria Lunde
men även Jimmy Liaos bilderböcker


Vilken bok var den bästa fantasy-boken?
Spellslinger av Sebastien de Castell

Vilken var den bästa Science fiction boken?
Här kommer jag nämna en hel serie då jag läste hela under årets gång.
Themisfilerna av Sylvain Neuvel (recension av Sovande jättar, Gudarna vaknar och Bara människa)

Vilken var den bästa deckare/thriller?
Flickorna utan namn av Mikaela Bley

Vilken var den bästa klassikern?
Kan du förlåta henne? av Anthony Trollope

Vilken bok hade det snyggaste omslaget?
Dagarnas karta av Ransom Riggs ( i alla fall som jag kommer på nu)
Dagarnas karta : fjärde boken om Miss Peregrines besynnerliga barn
Rekommendera en bok du läste under 2019!
Alla jag redan har nämnt. 



1 kommentar:

  1. Omslagen till Riggs böcker är riktigt snygga! Slaughter och Anna Jakobsson Lund var stora överraskningen även för mig - så mycket bättre än vad jag trodde.

    SvaraRadera