torsdag 16 januari 2020

Hett i hyllan vecka 3 / 2020




Dags för hett i hyllan och så här skriver Monika om denna inläggsserie:

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Jag har ju länge haft en förhoppning att kunna läsa i alla fall minst ett verk av varje noblepristagare i litteratur, så jag köpte denna för ett par år sen, däremot har jag ännu inte läst den...

Berättelsen om Mowgli, människoungen som växte upp hos vargarna, är ett av världslitteraturens förnämsta verk.
Bildresultat för djungelboken kiplingMowgli räddades som liten från Shere Khan, tigern med de gnistrande ögonen. Han uppfostras enligt Djungelns lag och lär sig jaga och tala djungelvarelsernas olika språk. Men Mowgli är människa, och efterhand förstår han att han måste återvända till de sina. Han måste dock först möta sin fiende - Shere Khan - i en strid mellan tankens kraft och kroppslig styrka för att upptäcka vem som är djungelns egentlige kung. Förutom berättelserna om Mowgli innehåller Kiplings tidlösa samling också andra klassiska historier, bland dem RIKKI-TIKKI-TAVI, DEN VITA SÄLEN och ELEFANTERNAS TOOMAI. En rik och mångsidig fabel om människor och djur som bländar fantasin med sin inlevelseförmåga och äventyrsglädje. Favoriterna bland Kiplings djur levandegörs i de strålande illustrationerna av den prisbelönte australiensiske konstnären Robert Ingpen.

Rudyard Kipling föddes i Bombay 1865. Han utbildade sig i England, men återvände i vuxen ålder till Indien för att jobba som journalist. Här åstadkom han berättelser och texter som gjorde honom till en litterär celebritet när han återvände till England 1889. DJUNGELBOKEN publicerades 1894 och kom till under de år han och hans hustru bodde i Vermont. Boken blev snabbt en internationell barnboksklassiker. Hans bofasta punkt blev till slut Sussex i England, dit han alltid återvände efter alla många och långa resor i skrivandets tjänst. Bland annat rapporterade han från Boer-kriget i Sydafrika. Kipling har fått en mängd priser för sitt författarskap och 1907 tilldelades han Nobels litteraturpris.

2 kommentarer:

  1. Den läste jag någon gång för länge sedan och det vore nog dags för en omläsning.

    SvaraRadera
  2. Jag tror faktiskt inte att jag någonsin har läst hela boken. Det borde man ju så klart.

    SvaraRadera