söndag 12 januari 2020

Min bokresa # 72 - It´s a New Year! Book tag!

Hmm, även om det nya året har pågått i några veckor, så kan jag inte låta bli att svara på denna tag, såg den först med Jes, men det är två andra booktubers som har skapat tagen  Lily Eleanor reads och Browsing for books. (Översätter inte frågorna till svenska tycker alltid något försvinner med tanken bakom dem då, då jag inte är så bra på engelska)
1) Do you do the goodreads challenge? If so what is your goal for 2020?
Jag har i några års tid nu använt mig av Goodreads och bara för att det är lite kul att hålla koll på hur många böcker och vilka jag läser så brukar jag använda goodreads challenge och som de senaste åren har jag satt det till 150 böcker.

2) What are some other reading goals/challenges you’re setting yourself?
Detta har jag skrivit ett helt eget inlägg om som finns här. Men i stora drag går det ut på detta: att varje månad försöka läsa en klassiker, ett rec ex, en hett i hyllan bok , en ljudbok och en bok ur en påbörjad bok-serie jag läser.

3) what is a reading habit you want to leave in 2019 and one you want to carry forward into 2020?
Jag skulle vilja inte ha så många böcker på gång samtidigt, jag är en humörläsare och pga det om jag inte känner för en bok just då plockar jag upp en annan, och det leder till att det kan ta flera månader innan jag har läst ut vissa böcker. Så jag skulle vilja undvika detta genom att försöka avsluta de böcker jag läser snabbare.
4) do you use any other method of tracking your reading other than goodreads?
Jag har en liten antecknigsbok där jag dag för dag skriver upp hur många sidor jag läser ur varje bok. Plus jag har en annan anteckningsbok där jag antecknar det mesta gällande böcker etc. Där jag för i år har gjort så att jag har gjort två uppslag per månad för att hålla koll på vad jag vill läsa under månaden + att hålla reda på biblioteksböckerna jag behöver läsa innan jag är tvungen att lämna tillbaka dem.
5) did you get any books for the holidays you want to prioritise in the new year?
Nej jag fick inga böcker i julklapp. Men det finns ändå böcker som jag skulle vilja prioritera tex Bekännelsen av Jessie Burton och Genom dina ögon av Peter Hoeg, men vi får väl se hur det går.
6) what will be/was your first read of the new year and how did you decide?
Den första boken jag började läsa i år var Ingenting mindre än ett mirakel av Markus Zusak för det var en bok jag och Evelina hade planerat att läsa ihop.
7) are there any series you want to continue or finish this year?
Håller just nu på att sammanställa vilka serier jag vill läsa och det finns flera av dem som jag skulle vilja kunna avsluta i år, två som ligger bra till är Systrarna Cahill av Jessica Spotswood då jag läser sista delen Systars öde nu, en annan är sista delen av De odödliga av Alyson Noel, ser att det finns många fler och jag tror inte jag orkar skriva ner alla här, så jag får återkomma med ett annat inlägg om det.
8) whose content are you most excited to watch going into the new year?
Då detta är mera riktade till booktubers så ska jag ändå skriva några booktubers som jag vill se mera från under året men det finns fler, annars skulle det väl vara bokbloggare som jag vill följa.
Booktubers är Basically Britt, I should read that och Spinters Library
Blggare skulle kunna vara Vargnats bokhylla.
Det finns så många fler så jag kan inte räkna upp alla.
9) are there any readathons you’re anticipating/want to participate in?
Några av dem som jag vet är återkommande för i år som jag vill deltaga i är Thrillerathon (Harriet Rosie), OWL´s + NEWT´s (BookRoast), Middlegrade March (Life between words och Books and Jams) och Victober (tex Kate Howe).
10) what 2020 debut novels are you looking forward to?
Det kan jag inte svara på, har så dålig koll på det.
11) shout out a smaller creator (your definition of smaller) thar you discovered in 2019 that you’re excited to see more of in the new year!
Brewsandrewievs och tia and all the books.

1 kommentar:

  1. Här är mina svar: https://ewelinasbokblogg.blogspot.com/2020/01/min-bokresa-72-its-new-year-book-tag.html

    SvaraRadera