fredag 13 november 2020

Helgfrågan vecka 46 / 2020


Mia undrar detta i helgfrågan;

Vad gillar du att läsa för genre när du vill fly undan denna värld?
Nu tänker antar jag Mia på den situation som är nu som vi alla upplever, men jag ska säga att för min del är det inte det som gör att jag vill dra mig undan och inte tänka på vad som pågår runt oss, utan mer hur jag mår, smärta = fibromayalgi och atros + utmattning med depressiva perioder - som lett till att jag har kognitiva problem och lätt att orken tryter för mig allt detta tillsammans har lett till att jag är långtidssjukskriven och antagligen inte kommer att kunna återgå till arbetslivet något mera, som är orsaken jag vill sätta mig ner med en bok och fly undan denna värld.
Och då spelar faktiskt inte genren för mig någon roll, utan vilken bok som helst som får bort tankarna på hur jag mår etc duger bra. Och om jag ska säga så är det det som gör att jag ens läser böcker att alltså kunna koppla bort tankarna på mina problem.

Bonusfråga:  Vilket är ditt favoritsnask att ha till bokläsningen?
Oftast, flera gånger per dag, tar jag och dricker en kopp te när jag läser.
Men något att tugga till har jag ju lite då och då och egentligen passar mycket in på att vara favoriten, men mjökchocklad och vid denna tid på året julskumstomtar.


3 kommentarer:

  1. Det är många som gillar skumtomtar men inte jag. :-) Tråkigt att din ork tryter som du beskriver, men skönt att höra att det funkar att läsa ändå. Det är ju inte alla förunnat att orka med läsning.

    SvaraRadera
  2. Te är perfekt komplement till lässtunden. Finns många goda sorter. Sjukdom (vad det än är) flyr man aldrig ifrån helt och hållet, tyvärr alltför medveten om det. Det handlar mer om att stå ut med eländet på olika sätt. Tur att det finns böcker att läsa! :)

    SvaraRadera
  3. Julskumstomtar gillar jag inte alls

    SvaraRadera