torsdag 26 november 2020

Hett i hyllan vecka 48 / 2020

 

Så här skriver Monika om i Hett i hyllan 
Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Veckans hett i hyllan vann jag i en utlottning men sen läste jag den aldrig även om jag läste första delen för att kunna läsa denna och då behöver jag även läsa andra delen först,,,men det innebär inte att jag inte är intresserad av att läsa den. Skulle behöva ta tag i denna och alla de andra böcker som varit med i Hett i hyllan som jag vill läsa.

Hon har färdats genom folksagor, handskats med kriminella nätverk, haft närkontakt med sataniska systrar och löst 200-åriga förbannelser. Nu är hon 18 år och har gjort militärtjänst som kustjägare. Hon är redo för sin sista strid.

De luftskepp som syntes på himlen redan i Det viskande barnet står nu över Grimeton, en nedlagd långvågssändare i Halland. När de undersöker radiostationen blir Jannike, Magnus och Reuter angripna av något som definitivt inte är mänskligt.
Jannike skickas till London och MI0, den paranormala delen av brittiska MI5. Där presenteras hon för den unge agenten Geoffrey Wilmot som ska bli hennes partner. Geoffrey faller för Jannike, men hon är inte förtjust: "Han är för helvete vampyr!" är det första hon säger.

Geoffreys vampyrism är dock ärftlig, vilket innebär att eventuella offer visserligen blir vampyrer och odödliga, men att Geoffrey själv dör efter bettet. Han bär sitt öde med motvillig värdighet.
Tillsammans spårar Jannike och Geoffrey luftskeppen till den hemlighetsfulle Lord Horlock; en industriman som har blivit förmögen på att tillverka klockor och radiomottagare. På The Paragon Hotel där Horlock bor är bara bröllopssviten ledig, och för att få den måste man uppvisa vigselbevis. Motvilligt går Jannike med på att gifta sig med Geoffrey.

I jakten på Lord Horlocks dödlige hejduk Muddy Boots finner det nu äkta paret en passage från The Paragon in i en annan tidsdimension. Denna parallellvärld är Lord Horlocks imperium, och i bortglömda tunnelsystem under första världskrigets slagfält väcker han liv i sedan länge stupade soldater. Men för att Lord Horlock till fullo ska kunna ta över världen med sin armé av döda måste han själv dö.

4 kommentarer:

  1. Men jösses, blir ju nyfiken bara på grund av Grimeton... Är annars inte riktigt min genre. Vampyrer, och då den nya moderna sorten speciellt, är inte min grej.

    SvaraRadera
  2. Den här boken har jag aldrig hört talas om. Däremot har jag besökt Grimeton. Spännande ställe.

    SvaraRadera
  3. Oj, vad många namn det var i den boken! Hoppas du gillar den sen!

    SvaraRadera