söndag 22 november 2020

Peter Pan av J M Barrie

 

Alla barn blir vuxna. Utom ett - Peter Pan. Han är en busig och äventyrlig pojke som kan flyga och håller till i det magiska Aldriglandet där han umgås med sjöjungfrur, pirater och älvor.
En kväll flyger Peter Pan in genom fönstret till de tre syskonen Wendy, Michael & John Darlings sovrum i London för att leta efter sin borttappade skugga. Det blir startskottet för ett fantastiskt äventyr där Peter Pan och hans nya vänner får stifta bekantskap med den pyttelilla älvan Tinker Bell, de borttappade pojkarna och, inte minst, den elake superskurken kapten Krok.
Megaklassikern Peter Pan är en tidlös saga om fantasi och eskapism, inspirerad av författaren J. M. Barries eget liv som adoptivpappa åt fem pojkar. Här i en ny, påkostad presentutgåva med den hyllade illustratören Peter Uchnár teckningar.

J. M. BARRIE [1860-1937] var en skotsk författare, mest känd för sina böcker om Peter Pan. Vid sin bortgång överlät han rättigheterna till Peter Pan-böckerna till barnsjukhuset Great Ormond Street Hospital for Children i London, något som fortfarande bidrar till en stor del av sjukhusets finansiering

Bokomslag och beskrivning hämtad från Bokus.

Peter Pan blev jag intresserad av att läsa efter att ha sett på TV-serien Once Upon a Time, då jag även efter den serien blev intresserad av att se Disneys filmatiseringar av sagorna som används att berätta historien.

Nu i November är jag med i readathonen Beliveathon (där man ska läsa barnböcker för åldern 9-12 år) och jag behövde en ljudbok att lyssna till och kom på att denna passade bra, så nu har jag lyssnat på den.

Har både sett Disneys animerade Peter Pan och även andra filmatiseringar av/om Peter Pan så jag hade bra koll på dessa, men inte originalet då, då detta var första gången jag läste den.

Blev faktiskt förvånad, på grund av flera saker, som gjorde att det blev en bra läsupplevelse, det fanns ju flera igenkänningsfaktorer från Disneys variant men flera saker som jag inte kände igen och tyckte om att läsa om. Sen tycker jag faktiskt den är feministisk, så svårt att förklara hur jag tänker då jag då skulle behöva gå in mycket på handlingen och då spoilar jag ju för er som inte har läst boken. Sen är den ju inte så feministisk i andra synpunkter men det härför ju till tiden den är skriven.

Peter Pan är väl inte den älskvärdaste karaktären i boken, rätt så självcentrerad och inte har en tanke om vad de andra upplever och känner om saker han säger eller gör.

Satirisk skulle jag också kunna säga att den är, och barnslig på sitt sätt men den är ändå läsvärd för en vuxen publik och inte bara för barn.

Ni som läst den och vill diskutera den med mig, just utifrån de feministiska tankarna jag har om den, kan väl om ni skriver i kommentarerna komma ihåg att spoilervarna först för de som inte har läst boken har en chans att slippa bli spoilade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar