torsdag 14 december 2023

14e decembers lucka - Ett bättre jag : Projekt Libra av Carin Gerhaarrdsen & Petter Lidbeck

På ett flygplan ligger en nedsövd sjuttonårig pojke i väntan på den levertransplantation som ska rädda hans liv. En operation som ska ske på Teresa Lebouchers privatsjukhus i Dhaka. På ett tåg med samma destination sitter en barnhemspojke i tron att hans drömmar om ett bättre liv snart ska gå i uppfyllelse.

Amanda och Bim har haft några veckors semester i Thailand tillsammans med Rasmus och Amandas tvillingsyster Juanita. På hemvägen tvingas de nödlanda i Bangladesh och på lyxhotellet de tar in på får de syn på en fattig pojke som inte tycks passa in. Genom en härva av lögner skymtar Bim och ungdomarna en verklighet som är bra mycket värre än någon av dem kunnat ana. 

Beskrivnig av bokens handling hämtad från Raben & Sjögren.

Det här var visst andra delen av en serie, men jag visste inte det då jag läste den, och det var inga problem med att hänga med i handlingen, för vi fick bakgrunden i från den boken i berättelsen här, så jag tyckte att det gick bra att läsa den utan att ha läst första delen Ett annat jag : Projekt Gemini,

Det är även en barnbok då de flesta karaktärerna deet handlar om är i trettonårsåldern men även jag som är ett antal år äldre gillade vad jag läste och det var en spännande läsning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar