lördag 23 december 2023

Patient 67 av Dennis Lehane

 

Shutter Island. En ö med ett hårdbevakat sjukhus för mentalsjuka brottslingar. Nu har en av dem lyckats fly därifrån och kriminalaren Teddy Daniels kallas dit för att ta hand om fallet. Men vad är det egentligen som pågår bakom sjukhusets murar? Hur kan någon överhuvudtaget avvika från denna strängt isolerade ö? Och vem är den patient 67 som rymlingen nämnt i ett kodat, kvarlämnat meddelande? Ju mer Teddy Daniels försöker kartlägga de mysterier som omger Shutter Island, desto diffusare blir bilden och desto mer börjar han tvivla på sina egna sinnen...
Bokomslag och beskrivning av bokens handling hämtad från Bokus.

Detta är en bok jag har tänkt läsa i många års tid för jag har läst andrar böcker av författaren och gillat dem, men det har aldrig blivit av. Sen fick jag den som advents bok av Evelina 2022, och sen önskade hon att jag skulle läsa den i november och det gjorde jag.

Den var inte det jag trodde den skulle vara, för på något sätt hade jag fått för mig att den handlade om något annat, men även om det var annorlunda än vad jag trodde, var den bra, för det är verkligen en psykologisk berätelse som ökar spänningen hela boken igenom, och man vet i slutet inte hur allt hänger ihop egentligen och jag gillade slutet även om det är väldigt öppet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar