fredag 4 oktober 2019

Helgfrågan vecka 40 / 2019

Mia ställer dessa frågor i Helgfrågan denna vecka:

Vad tror du kan påverka bedömningen av en bok, förutom innehållet?

Min bedömning kan förutom innehållet i boken ( som nog är det som utgör den största delen av vad jag tycker om en bok) bero på vilken form jag läser en bok i, jag har upptäckt att böcker som innehåller många berättarröster och/eller hoppar en hel del i kronologin är svår att tillgodogöra sig som ljudbok, då jag lätt tappar bort mig. Plus e-böcker tycker jag är svåra att läsa och gör att jag inte gärna plockar upp boken om det är i den formen jag läser den i, och det kan dra ner hela upplevelsen med boken pga det.
Sen kan även humöret och/eller om jag känner mig stressad och/eller okoncentrerad när jag läser en bok dra ner läsupplevelsen för mig.
Kom fram till alla saker jag tar upp är sådant som drar ner betyget på boken, har nog inget som påverkar mig åt det positiva hållet.

Bonusfråga:Vad gör du för miljön?
Miljön är en bra sak att tänka på, och vi som familj försöker handla så miljövänligt och närproducerat det går, och håller på med sopsortering och vi har egen kompost. Sen har jag inget eget körkort så jag åker mycket buss.

5 kommentarer:

  1. Ljudböcker har jag inte ens provat, delvis av det skälet du skriver...

    SvaraRadera
  2. Visst är det så att olika läsformat påverkar. Ibland stämmer det inte alls att lyssna men andra gånger hur bra som helst. Läshumöret är också en grej som påverkar mycket.

    SvaraRadera
  3. Hller med om att formatet påverkar mycket!

    SvaraRadera
  4. buss är bra här, fungerar utmärkt.

    SvaraRadera
  5. E-böcker är klart knepigt, försöker numera undvika sådana (ännu enklare efter att läsplattan lag av, inte kul att läsa bok på laptop). Försökte inte låta det påverka omdömet, men fanns ju ändå en viss risk. ;)

    SvaraRadera