söndag 13 oktober 2019

Min bokresa # 59 -Library Loves Book Tag

Även denna gång i min bokresa blir det en tag att svara på, jag har svarat på någon liknande för ca 2 år sen, men detta är inte samma utan en nygjord innan Jes ens visste om att det fanns en gammal. Den gamla är kul att läsa också och det inlägget innehåller massa av bilder från mitt nuvarande bibliotek, går att se här.



LIBRARYLOVES BOOK TAG 1. When did you first go to the library/get a library card?
Det minns jag tyvärr inte, men jag minns att jag tillbringade mycket tid på filialen med barn- och ungdomsböcker när jag var liten, och lånade drösvis med böcker där ifrån.(Det har min mamma berättat för mig), plus att jag även minns skolbibliotek som jag var mycket på och lånade mycket från, och det tidigaste då är i från fyran så nio år gammal kanske,
2. How often do you use your library?
Jag lånar hellre än köper böcker, och ibland kan jag besöka biblioteket varje vecka, men vanligtvis besöker jag kanske biblioteket två gånger per månad. Men om man ska se till att biblioteket nu har blivit så datoriserad att man kan låna om böcker, reservera böcker, se vilka böcker de har inne etc hemifrån, så skuille jag att jag nog besöker bibliotekets hemsida en gång per dag minst, för att kolla upp böcker.
3. Have you ever had a late or lost library book?
Tappat bort någon bok har jag aldrig gjort, men många gånger har jag lämnat tillbaka böcker sent, mest då för att jag inte har läst ut boken, eller inte har möjlighet att besöka biblioteket och lämna tillbaka boken. Men jag känner mig inte så dålig för det, för jag vet att mina böter som jag betalar används till att köpa in nya böcker etc.
4. What’s your favourite thing about your library?
Allt, för att de har så bra sortiment av böcker och de böcker de inte har är lätta att beställa. Serviceinriktad, vänliga och hjälpasam personal.
5. Are you a browser or do you plan what you’re taking out?
Det beror på, ibland har jag planerat i förväg vad jag ska låna men andra gånger kanske jag bara råkar hitta vad jag ska låna när jag tittar mig runt på biblioteket.
6. Name a book you took a chance on from the library
Bilden av Phoebe av Kim Edwards, var en bok som jag råkade se i hyllan en gång jag var på biblioteket och omslaget såg intressant så jag plockade upp boken och läste vad den handlade om, och det lät som en bok som skulle passa mig, men sen hade jag redan plockat på mig så många böcker att låna just då så jag lånade den inte då. Det tog ca 1 år innan jag fick till att låna den och läsa den, och vad bra den var sen.
7. What is the best book you read from the library?
Svårt att svara på för jag har lånat många fempoängare från bibliotekt men ska jag välja en så kanske Hustrur och döttrar av Elizabeth Gaskell, för det var inte en klassiker som jag trodde jag skulle gilla så mycket som jag gjorde när jag lånade den.

8. Have you ever taken the same book out multiple times?
Ja, kan bara svara ja på den frågan, för det gör jag nästan hela tiden, för jag lånar så många böcker som jag vill läsa att jag aldrig hinner läsa dem alla, så jag får låna om flera böcker både en, två och flera gånger om.

9. Have you read a good book set in a library?
Kommer inte på någon bok just nu, som helt och hållet har utspelats sig runt och i ett bibliotek, men minns en som i alla fall till viss del utspelar sig på ett bibliotek och det är Shakspears hemlighet av Jennifer Lee Carrell.
10. Have you used your library’s ebook and audiobook options?
Jag har både läst e-böcker och lyssnat på ljudböcker och e-ljudböcker från biblioteket, de har även en bra app som man kan ha på mobilen och lyssna på ljudböcker där igenom.
11. Which is the best library you’ve been to?
Hmm, det var en svår fråga, det beror ju helt och hållet på vad man tänker på, jag gillar mitt bibliotek som jag går till nu, för de flesta böcker och tjänster jag vill ha av dem går att ordna.
Men när jag var ung så fanns det ett bibliotek inne på ett ålderdomshem som låg nära där jag bodde, där man kunde gå in på och vara helt själv på, och sätta sig med en bok och läsa var en fröjd där i lugn och ro och inte bli störd, för det var ett bibliotikariefritt bibliotek.
12. What would make you use your local library more?
Oj, det går inte att svara på för jag tror jag har maximerat min användning av biblioteket fullt ut redan.


En brosch som jag fått på en bokmässa.

Vem som vill får svara på dessa frågor, i kommentarerna eller i egen blogg men lämna gärna en kommentar så vi kan se vad ni har svarat,

Om ni är intresserade av vad jag har skrivit om i andra bokresor finns en förteckning här.

1 kommentar:

  1. Bibliotek är ju fantastiska! https://ewelinasbokblogg.blogspot.com/2019/10/min-bokresa-59-library-loves-book-tag.html

    SvaraRadera