tisdag 8 oktober 2019

Tisdagstrion -Sverige idag

Störst av allt (storpocket)Du, bara (pocket)Hej Syster

Så här skriver Helena om Tisdagstrion:
Veckans tisdagstrio har temat "Sverige idag". Tolka temat på valfritt sätt, tipsa om tre böcker och lämna en länk så att vi kan klicka oss runt och ta del av varandras boktips.

Kom på att jag inte läser så mycket svenskt, eller i alla fall inte vad vi skulle kunna ange som Sverige idag, läser en hel del deckare och även om de skildrar vår Svenska syn så ville jag inte bara ha med sådana böcker i trion....'
  1. Störst av allt av Malin Persson Giolito, skildrar både ungas och samhället hur de både kan svika och dömma på förhand. Denna får skildra det hemska som sker i vårt samhälle som svenska deckare ofta skildras.
  2. Du, bara av Anna Ahlund, här är det mera vår svenska HBTQ+ syn som skildras på ett bra sätt.
  3. Hej Syster av Navid Modiri, här skildras de till Sverige invandrande flyktingarnas möte med vårt Sverige och vilken krock det kan bli för dem.

7 kommentarer:

  1. Tre böcker som belyser olika liv. intressant.

    SvaraRadera
  2. Störst av allt har jag läst. Riktigt bra. Du, bara har jag oläst i hyllan.

    SvaraRadera
  3. Du, bara har jag tänkt läsa. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  4. Det verkar vara en riktigt intressant blandning!

    SvaraRadera
  5. Störst av allt finns oläst i min bokhylla. Tack för tips om de andra!

    SvaraRadera
  6. Inte läst någon av dessa. Tack för tips!

    SvaraRadera