söndag 6 oktober 2019

Min bokresa # 58 - The Boujee Booktuber Tag

Idag får det bli ännu en tag, denna gång hur vi tex spenderar våra pengar på böcker. Här nedan finns originalvideon


Jag kommer inte att översätta frågorna för jag tycker alltid det är så svårt att få fram rätt innebörd i frågorna då

1. What is your average monthly budget for books?
Jag brukar inte köpa så mycket böcker utan jag använder biblioteket och lånar det mesta. Sen finns det några böcker på engelska som biblioteket inte har köpt in, och jag känner att jag kan inte be dem köpa in allt jag är intresserad av, så de böckerna brukar jag beställa från Bookdepository, en engelsk boksälljningssajt som levererar utan tillkommande frakt till din brevlåda plus har rätt bra priser och skickar med ett bokmärke i sina brev/paket.
Kan inte ange en månadsbudget dock, men under ett år kanske jag lägger 1500 - 1000 kronor max på bokinköp.
2. What's the most you've ever spent in a bookstore?
Oboy, har ingen aning, men jag minns tillbaka på någon bokrea att jag handlade en hel del, men har dock ingen aning om vad beloppet kan ligga på men tror att det säkert var uppemot 20 böcker. Fast en hel del var bilderböcker och kapitelböcker för barn.
3. Are you willing to pay full price for a brand new release, or will you wait until you have a coupon or there's a sale?
Om det skulle verkligen vara en bok jag vill ha så ja, men oftast brukar jag då se till att låna från biblioteket i dessa fall. Eller vänta tills boken är billigare.
4. Would you rather buy one new book or several less expensive used copies?
Tar denna fråga mer som om jag skulle kunna tänka mig att köpa second-hand böcker och det svaret är ja. Får ju som sagt mer för pengarna.
5. What do you think is a reasonable price for a new hardback book? A paperback? An eBook?Ska ju då säga att jag tycker böcker kostar en hel del, men kan förstå att författare, förläggare och alla runt om som jobbat med att denna bok ska kunna publiceras måste få inkomst på böckerna som säljs, så jag kan förstå priset. Men som sagt tycker jag nya inbunda böcker kostar alldelse för mycket. Så jag skulle tycka mig att en inbunden skulle kunna ligga runt 100, en storpocket/danskt bandrunt 50 och en pocket runt 30. brukar inte handla e-böcker så jag har dålig koll på vad de kostar men jag skulle kunna tycka att deras pris skulle vara som ev en storpocket/pocket i pris.

6. Is a signed book worth more to you? How about a first edition?
Nej på båda frågorna, det är inget som egentligen skulle bry mig om, även om det skulle vara kul att ha en signerad bok men då i samband med att ha mött författaren.
7. What is your most valuable book (sentimental or actual value)?
Jag kan inte svara på det, för jag har inte någon sentimental skäl köpt en bok, och jag har inte någon bok som jag har betalt något jättehögt belopp för.
8. Will you pay more for a cover or edition you like better?
Nej, det är egentligen inget jag bryr mig om. Men om det bara skiljer några få tior så kanhända att det skulle ske.
9. What physical characteristics does a good quality book have?
Antar att frågan menar, bokformat och annat och inte något med innehållet att göra. Nu skriver jag bara utifrån vad jag bäst gillar för böcker att läsa, och då är det formatet storpocket/danskt band utan för hård bindning då det är risk att man måste bryta upp boken för att kunna läsa den. Plus för liten och tätt sättning på texten gör att jag skulle tycka det är jobbigt att läsa den. Det är saker jag tittar och känner efter på en bok då jag ska köpa den i en fysisk bokhandel.

10. If you won the lottery, what bookish things would you do with the money?
Jag har nu inga bokhyllor i mitt hem, så alla mina böcker får bo i byråar, garderober och bananlådor.
Så det är ett givet svar, handla bokhyllor helt enkelt.
BONUS: Give us an image (actual or mental) of your dream home library!


Sä här ser det ut nu...
Bildresultat för bokhyllor
...men skulle vilja ha så här,
hyllor med böcker från golv till tak.
Fotokälla: Fantastic Frank


























Om ni vill svara på dessa frågor så är ni välkommna att göra det, lämna gärna en kommentar.

Om ni är intresserade av vad jag har skrivit om i andra bokresor finns en förteckning här.

2 kommentarer:

  1. Nu är jag inte heller den som lägger jättemycket pengar på böcker. https://ewelinasbokblogg.blogspot.com/2019/10/min-bokresa-58-buojee-booktuber-tag.html

    SvaraRadera
  2. Den tagen finns nu på bloggen, som ett inlägg. Hade den schemalagd och redo när du lämnade din kommentar om önskat inlägg hos mig :)

    SvaraRadera