onsdag 9 oktober 2019

Spookathon och/eller Sbooktober



Som vanligt kan jag inte låta bli alla readathons som alla booktubers som jag ser på antingen anordnar eller är med i, så nu i slutet av Oktober är det två stycken som baseras på att det snart är Halloween. Sen är Halloween ingen högtid som jag firar och tycker bara att det är dumt att vi börjar ta efter andra länders högtider, varför räcker det inte med att vi håller oss till våra egna högtider???

Hmm, detta inlägg skulle ju handla om de två readathonens, Spookathon, är det BooksAndLala som håller i och den pågår mellan 14e till 20e oktober.


  • Read a thriller - Bränd himmel av Gilly MacMillan
  • read a book with red on the cover - Moratium av Monica Rehn
  • read a book with a spooky word in the titel - Doktor Moreaus ö (spooky word, jag tänkte både doktor och ö skulle kunna ange de vibbarna om man så tycker eller tänker på dem)
  • read a book with spooky setting - Moratium eller Doktor Moreaus ö (kan passa in här)
  • read something you wouldn´t normally read -Daisy Jones and the six av Taylor Jenkins Reid (som ljudbok, för jag förstår som att den läses upp som en hel ensembeluppsättning som en teater, och det är inget vanligt sätt för mig att lyssna/läsa en bok, sen gillade jag inte författarens Evelyn Hugos sju äkta män, lika mycket som alla andra verkar ha gjort så det är också en orsak att detta kanske skulle kunna vara en bok jag aldrig skulle ha plockat upp).

Den andra readathonen är Sbooktober ( som egentligen är en hela oktobers månad grej, med både Instagram, video, watchalong etc som pågår under hela månaden) men just readathonen sker under den 25e - 31e oktober som de kallas en Harvest festival, där det finns ett antal punkter som man kan välja böcker utifrån och pricka av.
Bild
Böcker jag har tänkt läsa är dessa ( jag numrerar dem från 1 till 14, utifrån punkterna på böcker de har med i bilden ovanför, så ni får en liten aning om vilka böcker jag har tänkt läsa.
  • Sweat Pea av S J Skuse (1)
  • Dolt i vatten av Cathrine Steadman (2, 11)
  • Konsekvenser av att dö av Rosemarie Bouw (4)
  • Birthday av Meredith Russo (5, 8, 10)
  • Djungelboken av Ruyard Kippling ( 5, 7, 9)
  • Nu ser du mig av Sharon Bolton, kommer nog att lyssna på denna ( 6)
  • If cats disapperaed from the world av Genki Kawamura (9, 12)

Många av dessa böcker passar även in på andra ställen (är ju ibland lite svårt att veta om boken har twist and turns eller a unique perspective innan man läst den, men kan ju tänka mig att några av dem har det) , jag har ännu inte bestämt mig för vilka jag ska läsa och jag kommer nog inte hinna med alla. Jag tänkte jag skulle ge lite förklaringar till vissa val, tex 7 en bok jag är rädd för att läsa, tänkte att Djungelboken kan passa in där, för man har ju lite förväntingar på den både för att författaren har fått noblepriset och för att jag är rädd för att jag inte kommer att gilla den för jag tror den ska påminna mig om den tecknade dinseyfilmen men som jag vet att den inte gör.
Så får väl se hur mycket jag kommer få läst andra halvan av oktober, jag har ju en del till att läsa i samband med Victober också.

2 kommentarer:

  1. Jag skulle egentligen vilja vara med i readathons, men hittar alltid på massa ursäkter för att inte vara det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag planerar för alltför många och sen lyckas jag inte som jag vill, läser inte alls eller bara några få av dem jag planerar. ;)

      Radera