söndag 20 oktober 2019

Min bokresa # 60 - böcker jag inte gillar och/eller ger upp att läsa

Kände som jag kanske skulle göra något annat än en tag i min bokresa igen, och råkade se en booktubevideo av Justine,I should read that, gällande hur och varför hon DNFs böcker. Alltså inte läser ut en del böcker.

Så jag tänkte att det kunde vara en diskussionsfråga som man skulle kunna ta upp i min bokresa. Så här kommer mina funderingar. (Lämna gärna era egna i kommentarena eller med en länk till ett eget blogginlägg etc).

Jag kan lät sluta läsa en bok om jag känner att boken inte ger mig något när jag läser den, och/eller att det beror på hur den är skriven som gör att jag inte klarar av att läsa den.
Detta att lägga ner en bok kan jag göra nästan med en gång, jag känner bara efter ett par sidor in i en bok att det inte är något för mig.
Sen kan ju det vara lättare att göra så då de flesta böcker jag läser är böcker jag har lånat från biblioteket och inte äger. För hade jag köpt boken för dyra pengar kanske jag hade känt det mera som om jag behövde lägga lite tid och kraft på boken innan jag ger upp den.

Sen som Justine säger i videon, att vissa böcker kanske inte passar mig just nu och här, så även om jag inte gillar den just nu och slutar läsa den, kanske den passar mig någon annan gång i mitt liv.
Det kan jag hålla med om, för jag kan ha många böcker som jag vill prova igen som jag kan ha slutat läsa mitt i eller läst ut och inte riktigt gillat, Men känner att om jag läste boken någon annan gång eller i annat format (då har jag läst boken som ljudbok och vill läsa den i fysisk form, se min recension av tex Radiance), då kanske jag skulle gilla boken mera.

Sen är jag sådan som kan ha flera böcker på gång att läsa samtidigt och det beror på att jag kanske inte är på humör att läsa boken just nu, men den inte känns så dålig så jag vill ge upp den än. Just nu har jag två sådana böcker tex The Grand Man och Att läsa Lolita i Teheran som jag påbörjade att läsa för månader sen.

Vad tycker och tänker ni om detta ämnet, skriv gärna en kommentar eller länka i kommentarerna om ni skriver ett inlägg på er blogg eller någon annanstans.

Tidigare bokresor hittar ni länkar till här.

1 kommentar:

  1. Här kommer mitt svar: https://ewelinasbokblogg.blogspot.com/2019/10/min-bokresa-60-bocker-jag-inte-gillar.html

    SvaraRadera