onsdag 9 november 2022

Jill av Amy Dillwyn

 

Jill is an unconventional heroine - a lady who disguises herself as a maid and runs away to London. Life above and below stairs is portrayed with irreverent wit in this fast-paced story. But at the centre of the novel is Jill's unfolding love for her mistress.

Bokomslag och beskrivning av bokens handling hämtad från Bookdepository. (Bokus)

Ännu en bok jag valde att läsa för Victober i år, och just denna hade jag köpt efter ett tips för ett annat års victober så det kändes kul att äntligen få läst den.

Och ännu en gång blev jag verkligen glad över att det var en klassiker jag gillade, en del klassiker faller mig inte så i smaken, men just denna Victober blev det 3 av 3 lästa som jag tyckte mycket om.

Det var en msyig och underhållande uppväxthistoria om en ung adelsdam som rymmer hemifrån och tar jobb som jungfru och får både resa utomlans och vara hundskötare för sina arbetsgivare. Sen finns det även en skildring om en sjukhusvistelse som jag tycker är riktigt intressant att läsa då jag är sjuksköterska, att få läsa om hur det var för runt 150 år sen att ligga på sjukhus.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar