tisdag 31 oktober 2023

Tisdagstrio -Monopol

 I tisdagstrion är temat denna gång sällskapspelet Monopol, och det är svårt att tänka ut böcker som kan reprensentera det i denna trio, men jag gör ett försök här

Som vanligt kan ni kolla in länkarna till böckerna för att få veta vad de handlar om plus få reda på vad jag tyckte om dem.

  1. I Las Vegas finns både tärningar och pengar och det ingår då man spelar Monopol. En schopaholic i Las Vegas av Sophie Kinsella.

  2. Other words för home av Jasmine Warga, hem finns på många av adresserna på spelplanen. Sen finns det hus på omslaget, och det kan väl syfta på Monopol?

  3. Vitklädd med ljus i hår av Maria Lang. En gammal ungdomsfavorit som jag läste om för några år sen, utspelar sig i Stockholm och rör sig på många adresser, jag vet inte men tex är de i Operabaren, och den ligger i Kungliga Operan som finns på Gustaf Adolfs torg, som finns med på den Monopolplan jag har tittat på, även Karlavägen och Sibyllegatan nämns i handlingen enligt denna sida.

18 kommentarer:

  1. Lite långsökt med tvåan, men varför inte? :))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kanske det. Men såg nu att det är ju även hus på omslaget, och det kan väl anspela på Monopol, eller?

      Radera
  2. de två första vet jag att jag inte läsdt. frågan är om jag ens läst Lang

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske dags att läsa Vitklädd med ljus i hår, nu i december?

      Radera
  3. Vitklädd med ljus i hår har jag faktiskt läst, men det är mycket länge sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ett tag sen jag läste den första gången, men sen fick jag en känsla av att jag ville läsa om den i december för tre år sen, så det gjorde jag.

      Radera
  4. Maria Lang böckerna vill jag läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns många bra, jag gillar speciellt de med Puck med i handlingen.

      Radera
  5. De två första har jag läst och andra böcker av Lang.

    SvaraRadera
    Svar
    1. oj vad kul att du har läst nästan hela min trio.

      Radera
  6. Tre böcker som jag inte har läst. Tror jag. Maria Lang är jag osäker på vilka jag har läst av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet att jag har läst alla Langs böcker, för jag hade en period som tonåring och tidigt i 20års åldern då jag hade en period att läsa dem.

      Radera
  7. Så smart att ha med Las Vegas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja tyckte det blev fyndigt då jag kom på det.

      Radera
  8. Wargas ser intressant ut! Tack för tips / Bokologen Maria

    SvaraRadera