onsdag 1 november 2023

Rebecca av Daphne DuMaurier

 

Daphne du Mauriers obestridda mästerverk Rebecca har allt en gotisk romance ska ha: en hemsökt herrgård, hypnotiska landskap, våldsam passion, sex och mord. Berättaren är en ung, fattig kvinna som gifter sig med den gåtfulle och stilige Max de Winther och flyttar in på godset Manderley. Där försvarar på ett sjukligt vis hushållerskan Mrs Danvers minnet av de Winthers första hustru Rebecca, som dött i en tragisk olycka ett år tidigare.
Rebecca, en modern skräckberättelse och en detaljstudie över besatthet, räknas till de stora engelska romanklassikerna. Här i översättning av Dagny Henschen-Harrie och Hilda Holmberg, och med ett nyskrivet förord av litteratur- och skräckvetaren Mattias Fyhr.

DAPHNE DU MAURIER [1907 -1989] var en engelsk romanförfattare och dramatiker. Hennes berättelser utspelar sig ofta i Cornwall i sydvästra England, där du Maurier själv levde större delen av sitt liv. Hennes mest berömda verk är romanen Rebecca och novellen Fåglarna, som båda även blivit klassiska skräckfilmer av Alfred Hitchcock.

Bokomslag och beskrivning av bokens handling hämtad från Adlibris.

Jag läste den då jag var i tonåren eller tidig 20-års åldern och minns bara känslan av att läsa den och har länge tänkt läsa om den så jag hakade på med en gång då Evelina frågade om jag ville läsa/lyssna på den samtidigt som hon skulle göra det.

Och den där gotiska lite skräckkänslan var den samma denna gång jag läste den, även om jag inte mindes mycket av handlingen, utan bara några små fragment som jag hade i bakhuvudet.

Och som ljudbok var den bra för hade inga problem med att hänga med i handlingen och hålla koncentrationen uppe, utan nästan tvärtom ibland boken höll mig vaken då jag inte ville sluta lyssna för den var så bra och spännande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar