tisdag 16 april 2024

Yrken (eller andra roller) med uniform i handling, titel eller på omslag

 I morogn den 17e april firar vi uniformens dag där för tycker Helena att det här temat passar bra i veckans tisdagstrio. Yrken (eller andra roller) med uniform i handling, titel eller på omslag.

Jag som är legitmerad sjuksköterska är van att jobba i uniform. Fast det var svårt att komma på en trio till idag, men så här blev den. Som vanligt länkar jag till mina recensioner om ni är intresserade av böckernas handling och/eller vad jag tyckte om dem.

  1. Kriget har inget kvinnligt ansikte av Svetlana Aleksijevitj

  2. Japanska skoluniformer i denna manga: Orange av Ichigo Takano

  3. Stämmer kanske inte så bra, men rymddräkter är väl en form av uniformer: Do you dream of Terra-Two? av Temi Oh

5 kommentarer:

  1. Aleksijevitj har jag läst. mycket bra. de andra två har jag inte läst. bra med skoluniformer

    SvaraRadera
  2. Omväxlande blandning på uniformerna! Kul att du tipsar om manga (som jag har extremt dålig koll på).

    SvaraRadera
  3. Har läst den första men är nyfiken på det två andra. Tack för tips!

    SvaraRadera
  4. Rymddräkt är definitiv en uniform. Jag har ju också en, i min trio 🙂

    SvaraRadera