torsdag 23 december 2021

Hett i hyllan vecka 51 / 2021

 

Så här skriver Monika om Hett i hyllan
Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Ännu ett recensionsexemplar som dök upp i brevlådan utan att jag visste om att den skulle komma, denna har jag tänkt flera gånger på att läsa, men sen har det dykt upp andra böcker som jag läst istället. Hade tänkt läsa den under detta år då den passade in på punkten - en titel som börjar och slutar på samma bokstav - i Kaosutmaningen, men det har inte blivit, och nu är det väl nästan försent även om det kanske finns tid att läsa den innan året är slut?

En flicka brinner inne på ett scoutläger, medan ungdomsledarna David Bergman och Jonathan Sandberg simmar över sjön, fulla på vodka. Särskilt Jonathan lyckas aldrig bearbeta sina skuldkänslor. Han isolerar sig från världen, och träder in i mörkret.
Tio år senare är Jonathan Sandberg spårlöst försvunnen. David Bergmans liv har tagit en dramatisk vändning. Hans fru har lämnat honom och jobbet på advokatbyrån, där han var på väg att bli delägare, finns inte kvar. Han har dessutom blivit svindlad på pengar och har en stor skuld, en skuld som han omöjligt kan betala. När pappan till hans gamla ungdomskamrat söker upp honom och erbjuder honom det oväntade uppdraget att leta upp Jonathan mot en ansenlig summa pengar, har David inte råd att tacka nej. Så äger ett brutalt mord rum, och en avgrund öppnar sig. David tvingas gräva sig allt djupare in i familjen Sandbergs mörka, såriga historia och stegvis inser han att han själv kan vara mördarens nästa offer.
Moratorium är Monica Rehns debutroman. En thriller om makt och död, en berättelse om det otäcka svarta som döljer sig under ytan.

4 kommentarer: