onsdag 6 september 2023

Det slutna sällskapet av Elizabeth Klefoth


Charlie Calloway har ett liv som andra skulle döda för. Trots att hon bara är 17 år befinner hon sig i toppen av samhällets näringskedja. Men hon plågas fortfarande av sin mammas försvinnande för tio år sedan, och hon kämpar med familjens mörka historia.

I ett försök att slå sig fri från sitt förflutna kastar sig Charlie ut i studentlivet på den prestigefyllda skolan Knollwood som samlar New Englands unga elit. Snart blir hon en del av skolans innersta krets. Dessutom uppvaktas hon av »A-gruppen«, ett hemligt elitsällskap, ökänt för att terrorisera fakulteten, administrationen och sina fiender. 

För att bli medlem måste Charlie delta i Spelet, en utdragen och diabolisk lek som kommer att äventyra hennes vänskaper och rykte - liksom hennes plats på skolan. Snart börjar nuet och det förflutna att smälta samman, och Charlie tvingas konfrontera fruktansvärda sanningar om sin familj, sin skola och om sitt eget liv. 

Bokomslag och beskrivning av bokens handling hämtad från Adlibris. Boken har jag fått som recensionsexemplar från Modernista, tillsänt mig utan att jag bett om den.

Det här var en sådan där psykoloigsk thriller i den anda som jag gillar, vad är det som pågår i nutid och även för ca 7 år sen då Charlies mamam försvann?, gillar verkligen mysteriet och hur det repas upp boken igenom.

Sen något som jag gillade med boken, är att även om man i början inte gillar eller förstår hur hon reagerar, tänker och handlar så ändras det boken igenom och till slut vill i alla fall jag Charlie allt väl, hoppas inte något ser det som en spoiler, men det är en av sakerna som gör boken till en femma av fem möjliga för mig i betyg då jag läst ut boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar