söndag 17 september 2023

Babel av R F Kuang

 

Traduttore, traditore: An act of translation is always an act of betrayal.Oxford, 1836.The city of dreaming spires.It is the centre of all knowledge and progress in the world.And at its centre is Babel, the Royal Institute of Translation. The tower from which all the power of the Empire flows. Orphaned in Canton and brought to England by a mysterious guardian, Babel seemed like paradise to Robin Swift.Until it became a prison...But can a student stand against an empire?An incendiary new novel from award-winning author R.F. Kuang about the power of language, the violence of colonialism, and the sacrifices of resistance.

Bokomslag och beskrivning av bokens handling hämtad från Adlibris.

Jag har läst författarens fantasytrilogi The Poppy war och har väl varit inte så nöjd med den läsnigen, men valde ändå att läsa den efter att  ha hört mycket om den från olika booktubers plus att den var Sydneys från Syd bookwooroms (booktubekanal) en av hennes favoritböcker från förra året.

Jag tyckte väl om den, men jag kände dock att den var trögläst, det tog tid att läsa, men jag gillade berättelsen och karaktärerna men ändå så...något som gnager att jag egentligen inte gillade den.

Sen så valde jag att lyssna på den sista biten av den, för att det tog sådan tid att läsa den plus att jag inte skulle ha hunnit läsa klart den fysiska boken innan jag skulle ha lämnat tillbaka den till biblioteket. Och jag kan säga att lyssna på den så i slutet var ett bra beslut, för det gick lite fortare att läsa den då upptäckte jag, men om jag lyssnat från början så hade jag nog inte rikitgt häng med i handlingen, då det var en hel del fotnoter även om de hade en kvinna att läsa dem medans handlingen lästest av en man, så det gick att höra när det var en fotnot istället för handlingen du läste/lyssnade på. Och det var lättare att hänga med vid lyssning då jag hörde det kinesiska ordet uttalas istället för att läsa tecknet/ordet.

Så egentligen rekommenderar jag nog en blanding att lyssna på ljudboken samtidigt som du läser den fysiksa boken kanske?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar