tisdag 12 september 2023

Tisdagstrion - Australien

Då jag tänkte göra veckans Tisdagstrion med temat Australien, tänkte jag först att jag har inga böcker jag tänker på men sen då jag började tänka lite blev det fler än tre böcker jag kom på, och då fick jag stora problem av vilka jaga skulle välja, men kom på att jag ofta har böcker som är skrivna på engelska och inte har en svensk översättning att jag denna gång skulle hålla mig till böcker som jag läst på svenska och finns att läsa på svenska. Med en liten extra med författaren Louisa Masters som bor i Australien och skriver romance åt de lite hetare slaget och de jag läst har haft HBTQ+ inslag.

Som vanligt om ni är intresserade av vad böckerna handlar om och/eller intresserade av vad jag tyckt om dem, kolla in mina recensionern. 

  1. Ingenting minder än ett mirakel av Markus Zusak, en australiensk författare som här har skrivit en familjehistoria som utspelar sig i Australien. Författaren är mer känd för att ha skrivit boken Boktjuven.  

  2. Pärlsystern av Lucinda Riley. Fjärde delen i serien De sju systrarna, som jag rekommenderar hela serien, men denna del handlar om systern som är från Australiens ursprungsbefolkning Aborginerna och utspelar till viss del i landet.  

  3. Stora små lögner av Liane Moriarty. Författaren bor i Australien, såg att jag skrev i recensionen att jag vill se TV-serien och läsa fler böcker av författaren, och fast det gått många år sen jag läste boken har jag varken sett eller läst mer böcker av Moriarty.

5 kommentarer:

  1. jag kanske är den enda som inte läst Riley.

    SvaraRadera
  2. Då kanske vi tipsar varandra idag med två olika böcker av Liane Moriarty. :-)

    SvaraRadera
  3. Kända författare, men inga böcker jag har läst.

    SvaraRadera
  4. Här har jag inte läst en enda, men jag känner igen dem allihop.

    SvaraRadera
  5. Stora små lögnere har jag läst. Tack för tipsen!

    SvaraRadera