fredag 15 september 2023

Our wives under the sea av Julia Armfield

 

Our Wives Under The Sea is the haunting debut novel from Julia Armfiled, the critically acclaimed author of Salt Slow. It’s a story of falling in love, loss, grief, and what life there is in the deep, deep sea.

Miri thinks she has got her wife back, when Leah finally returns after a deep sea mission that ended in catastrophe. It soon becomes clear, though, that Leah may have come back wrong. Whatever happened in that vessel, whatever it was they were supposed to be studying before they were stranded on the ocean floor, Leah has carried part of it with her, onto dry land and into their home.

To have the woman she loves back should mean a return to normal life, but Miri can feel Leah slipping from her grasp. Memories of what they had before – the jokes they shared, the films they watched, all the small things that made Leah hers – only remind Miri of what she stands to lose. Living in the same space but suddenly separate, Miri comes to realize that the life that they had might be gone.

Bokomslag och bokens beskrivning hämtad från Adlibris.

Det här är en bok jag valde att lyssna till på grund av min bokliga utmaning, att läsa böcker som andra såg som sina favoritböcker från 2022, det här är booktubern Syd Bookwooroms.

Jag hade inte en aning om vad det var för bok mer än vad jag visste från vad Sydney berättade om den, och jag kan ännu inte riktigt säga vad det var för genre på den, skräck men det kändes mer som en skönlitterär berättelse med inslag av magisk realism och ett mysterie över vad som hade hänt under havets yta eller vad som pågick nu efteråt.

Fast även om jag inte säger att detta var en av de bästa eller bättre böcker jag har läst ska jag säga att jag ändå gillade den, och det var inte bokens fel att jag var tvungen att lyssna om på ljudboken då jag somnade ifrån den flera nätter i rad, utan att jag var i en period då jag var lite trött och lyckades somna så snabbt jag la huvudet på kudden typ.

Den  här boken kan ingå i Kaosutmaningen # 30 som en bok som varit prisnominerad, då den var shortlisted for Gordon Bowker Volcano price, ett pris jag aldrig har hört talas om innan:

Gordon Bowker Volcano Prize är ett brittiskt och irländskt litterärt pris för romaner med fokus på resor (about the experience of travelling away from home) som delas ut årligen av Society of Authors. Den invigdes 2022 och är uppkallad efter Malcolm Lowrys bok Under the Volcano och utges till minne av Gordon Bowker, Lowrys biograf, av Ramdei Bowker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar