söndag 22 september 2019

Poppy Pym (#2) och den förhäxade pjäsen av Laura Wood

Poppy Pym & den förhäxade pjäsen (inbunden)Välkomna till en berättelse om spöken, gömda skatter och marsvin...
Det är Halloween på internatskolan Saint Smithens och eleverna ska sätta upp Shakespeares pjäs Macbeth - men föreställningen råkar ut för den ena katastrofen efter den andra, från en mystisk brand till spöklika varningar.
Är pjäsen förhäxad? Och hur passar Phineas Scrimshaws försvunna guld in i det hela? Bara en superdetektiv som Poppy Pym kan klara av att tackla två mysterier samtidigt ja, med lite hjälp från sina vänner och sin cirkusfamilj förstås!
Poppy Pym & den förhäxade pjäsen är andra delen i den spännande och skruvade serien om Poppy Pym.

LAURA WOOD är en brittisk barnboksförfattare som fick ett internationellt genombrott med sin serie om Poppy Pym. Hennes debut, Poppy Pym & Faraos förbannelse, hyllades av både kritiker och läsare och belönades med The Montegrappa Scholastic Prize för årets bästa nya barnbok 2014. När hon inte skriver undervisar Laura Wood i 1800-talslitteratur, feminism och barnlitteratur vid Warwicks universitet i England.
Bokomslag och beskrivning hämtad från Bokus.

När jag läste första boken om Poppy Pym så blev jag förälskad med en gång i Poppy, hennes vänner och handlingen, och denna bok är ännu bättre och jag vill nästan inte att den ska ta slut när jag läser.

Tänker lite att den blir jämförd med Harry Potter, och jag kan se likheterna när jag läser (plus att jag förstår liknelsen då det är en engelsk författare och de bor på en internatskola), men jag tycker mera det påminner om LasseMajas dektektivbyrå blandad med Pippi Långstrum (och säkert flera barnbökskaraktärer som jag inte kommer på nu).

Verkligen en bok som rekomenderas till barn i slukaråldern de kommer att gilla denna serie. Sen som förälder kan det vara kul att läsa den med själv eller för sina barn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar