onsdag 25 september 2019

Remix - Tolkningar av mina texter av Petter Alexis Askergren

Remix (e-bok)


I boken "16 rader" inspirerade rapparen Petter tusentals unga till att börja läsa. Nu tar Petter sitt projekt till nästa nivå. I Remix har han bjudit in flera kända kreativa person att fritt tolka hans texter. Att göra en ?remix? som man säger i musikvärlden.

Varje skribent har fått en egen låttext att reflektera kring och resultatet är en färgstark bok full av inspirerande texter. Boken får oss att våga närma oss skrivandet på samma orädda sätt som Petter själv. En bok för alla som älskar litteratur och kanske drömmer om att skriva.

För sitt arbete med att få ungdomar att börja läsa belönades Petter med Begriplighetspriset 2014.
Bokomslag och beskrivning hämtad från Bokus.

Läste Petters 16 rader tidigare i år, och nu har jag läst denna som är nästan lika bra, att låta andra tolka hans texter, tyckte jag var en bra idé, jag gillade mest den sista som är skriven av en nionde klassare efter att de har lyssnat på Mina galenskaper, den fick mig till och med lite tårögd, för den texten (även Petters rap-text) handlar om hur vi upplever oss själva när det känns som vi inte riktigt passar in i världen (både om man vill bli känd, eller bara försöka överleva).

Jag hör dina galenskaper och jag säger att jag också bär en väska. Hon bär en väska. Han bär en väska. Det spelar ingen roll hur tung den är för vi släpper den inte. Vi kanske kastar ut en sten elelr två. Ibland kan det hända att vi lägger till en större bumling, men att lämna den? Nej, det går inte. Lite galet? Kanske. Vad skulle hända om man lät väskan ligga kvar på en grusig ojämn terräng mitt i ingenstsans? Det sägs att det är "tufft på vägen" så kommer man klara klara sig utan sin packning? Vi har burit med oss den där tunga väskan sedan första andetaget och vi måste fortsätta på samma vis. Annars stannar vi. Man utvecklas inte om man inte vet var man kommer ifrån. Då spelas det ingen roll om det är galenskap. Galenskap är ibland det enda valet.

Jag har dina galenskaper och undrar, är det inte dom dåraktig som lyckas bäst? De lätt "stolliga" vet att det är "tufft på vägen" men det hindrar dom inte från att "sikta högre". Man nöjer sig inte när det viskas om något bättre. Man backar inte bakåt. Man uträttar stordåd. Tokerierna får oss att utmana allt sunt omkring oss till det bästa. Vill göra det repiga glaset till skinande guld, Vill gör strimmlade pasppersussar till blandade diamanter. Vill göra "Ica"-kassen till en "Gucci"-väska.

Jag hör dina galenskaper och frågar, hur kan du inte vara bitter? "Aldrig ens känt av smaken"? Jag menar, du har sitit hårt med papper, penna, cd- och kassett bandsplare. Dur har kämpat för din musik. Läst ikapp texter du missade i dina unga år som inspiration till dina 16 rader. Blir man inte irriterad när folk sedan försöker dra ner en? Du måste "sitta kvar i sadeln" när du förjänar att dansa i den. Det är beundransvärt att du behållit lugnet. Måhända att det även är galet. Perosnligen hade jag nämlingen smällt i taket.

Jag hör dina galenskaper och säger att det är min tur nu. Jo, jag ska blir som du. Min väska har varit för tung för länge.  Det ska dock ta slut nu. Livet "går upp och ner och sen BAM!" Somliga säger att " de e de här jag kan" och det är väl klart som fan! (Ida elev i klass 9C (2016) Alviksskolan Stockholm.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar