onsdag 4 september 2019

Spellslinger av Sebastien de Castell

Spellslinger (Spellslinger #1)There are three things that earn you a man’s name among the Jan’Tep. The first is to demonstrate the strength to defend your family. The second is to prove you can perform the high magic that defines our people. The third is simply to reach the age of sixteen. I was a few weeks shy of my birthday when I learned that I wouldn’t be doing any of those things.

Magic is a con game. 

Kellen is moments away from facing his first mage's duel and the start of four trials that will make him a spellcaster. There's just one problem: his magic is gone. As his sixteenth birthday approaches, Kellen falls back on his cunning in a bid to avoid total disgrace. But when a daring stranger arrives in town, she challenges Kellen to take a different path. Ferius Parfax is one of the mysterious Argosi - a traveller who lives by her wits and the three decks of cards she carries. She's difficult and unpredictable, but she may be Kellen's only hope...

Bokomslag och beskrivning hämtad från Goodreads.

Valde att läsa denna bok i NEWTs readathon som pågick under augusti månad. Mest för att Bookroast som håller i readathonen skulle ha en livestream på youtube om boken i slutet av månaden.
Sen när jag väl läste denna bok blev den en bladvändare, det var den boken jag behövde efter en trög läsmånad som augusti råkade bli.
En huvudkaraktär som jag gillade från första stund och antar att för att han är en form av "con artist" bedragare och lurare som det visst översätts med är inte vad jag skulle vilja kalla det men,fastnar för hans personlighet. Sen blir han ju även vän med en "sguriell cat", det är det som sitter på hans axel på omslaget, som är en kul personlighet. Och sen får vi inte glömma kvinnan Ferius, som jag också beundrar, som utan magi kan ta sig runt alla dessa med magi.

Även om boken riktar sig till unga läsare, så rekomenderar jag den för de som gillar läsa fantasy, för goda världsuppbyggnader, politiska spel och magin i sig etc.

Nu ser jag framemot att läsa nästa del i serien.
Här lägger jag även in en video på livestreamen



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar