söndag 1 september 2019

Min bokresa # 55 - Betygsättning av böcker

Illustration Mimmi Smith
Jag har upptäckt att jag har svårt att veta vad jag ska sätta för betyg på böckerna jag har läst, ibland får böcker som jag inte tycker lika om samma betyg och ibland kan nästan en bok som är bättre än en annan få lägre betyg för något jag inte gillar med den, väldigt svårt är det i alla fall tycker jag att betygsätta böckerna jag har läst.

Jag använder mig av en fem-gradig betygsskala för det är det som Goodreads använder sig av, men sen har jag upptäckt att jag ibland kan lägga till + eller - på betygena när jag sen skriver ner dem i min bok där jag skriver upp alla böcker jag har läst. 

Utirån Goodreads sätt att ange sina betyg är så här...
1  stjärna - did not like it
2  stjärnor - it was ok
3  stjärnor - liked it
4  stjärnor - really liked it
5  stjärnor - it was amazing
... kan tänkas att det är som jag tycker det även motsvarar vad jag menar med mina betyg med, eller?

Jag läser sällan klart en bok som skulle få betyget 1 så jag ger det sällan till en bok, då jag oftast har tröttnat på boken innan jag läst klart den.

Jag har svårt att komma på vilka böcker som jag uppskattar som fullpoängare det känns oftast som det är, de där böckerna jag inte kan lägga ifrån mig utan måste bara fortsätta läsa, som får en femma i betyg från mig. Jag känner att jag mest går på magkänsla eller mera läskänsla än att hur en bok är skriven som ska avgöra vilket betyg de får.
Fast egentligen skulle jag väl reagera mycket på hur en bok är skriven att det inte skulle bli en stäckläsningsbok eller en bok jag njuter av att läsa, så det faller sig så enkelt att även om jag går på känsla så får boken rätt betyg oftast.

Sen kan jag säga att jag har bra koll på vilka böcker jag gillar, att jag sällan läser böcker som jag skulle ge sämre betyg än en 3a,

Sen kan jag säga att det är svårt att sätta betyg på böcker som skildrar verkliga händesler speciellt om det är personen  det handlar om som skrivit den, för även om den kan vara torftigt skriven/dåligt skriven så kan det den skildrar vara så intressant att boken ändå är läsvärd. 

Vad har ni för tankar om detta ämne, lämna gärna en kommentar, med länk om ni skriver i egen blogg på Twitter eller Instagram.

Övriga mina bokresor kan ni se här.

1 kommentar:

  1. Här kommer mitt svar: https://ewelinasbokblogg.blogspot.com/2019/09/min-bokresa-55-betygsattning-av-bocker.html

    SvaraRadera