tisdag 17 september 2019

Tisdagstrio - krig och fred

Tårar i havetJag är Malala: flickan som stod upp för rätten till utbildning och sköts av talibanernaKriget har inget kvinnligt ansikte

Ugglan & boken skriver så här om tisdagstrion:

Varje år den 21 september infaller FN:s internationella fredsdag. Då tycker jag det passar bra att veckans tisdagstrio får temat "Krig & fred."

Här är min trio

  1. Tårar i havet av Ruta Sepetys, en bok om Operation Hannibal och specifikt förlisningen av Wilhelm Gustloff som innehöll till mesta del tyska civila som var på flykt. 
  2. Jag är Malala om den lilla människan mot Talibanerna, en stark berättelse.
  3. Kriget har inget kvinnligt ansikte av Svetlana Aleksijevitj, om de kvinnliga soldaterna som tjänade sitt land Ryssland under andra världskriget.

10 kommentarer:

  1. Har inte läst någon av böckerna i din trio. Tack för tips!

    SvaraRadera
  2. Ruta Sepetys har jag tänkt läsa. Kriget har inget kvinnligt ansikte har jag läst, men inte Jag är Malala

    SvaraRadera
  3. Fin trio med intressanta böcker som jag inte har läst. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  4. Jag har inte läst någon av dina tre, men jag känner i alla fall till dem :)

    SvaraRadera
  5. Malala-boken har jag inte läst. Tack för påminnelsen :-)

    SvaraRadera
  6. Just den där boken av Svetlana Aleksijevitj tog jag också med!

    SvaraRadera
  7. Intressanta tips. Jag har inte läst någon av dem.

    SvaraRadera
  8. Inte läst dessa, men nummer 2 och 3 står och väntar bland mina olästa.

    SvaraRadera
  9. Har inte läst någon av dina tre men tvåan och trean har jag funderat på att läsa.

    SvaraRadera