söndag 29 september 2019

Min bokresa # 57 - The Two Books with One Stone Tag

Det blev ett litet uppehåll på min bokresa, för jag hade ingen aning eller inspiration vad jag skulle skriva om, det var ett tag som jag till och med tänkte att jag skulle lägga ner dessa inlägg, men sen hittade jag denna tag, frågor som jag tyckte lät kul att besvara och höra andras svar på.
Det är ju den engelska varianten av vårt svenska ordspråk "Slå två flugor i en smäll" som den utgår från. Originalvideon har Shawn the Book Maniac gjort, jag har även sett två andra booktubers som jag ser ofta på gjort den, Books and Jams och Getting Hygge with it.



Om ni vill ha lite mera bakgrund till varför jag har valt böckerna eller vad de handlar om, så länkar jag till mina recensioner i de flesta fall.

1. The second-last book you read
Blindheten - José Saramago,

2. The second book from the top of your TBR
Har ju flera TBR pågång, just nu är jag mitt i readathonen Tome Infinity and Beyond och i Oktober är det Victober som gäller, och jag har en biblioteksTBR och andra böcker som jag vill läsa, så jag är lite osäker vilken bok jag ska skriva om, men jag tror det får bli denna biblioteksbok som jag kommer att starta som nummer två ifrån min TBR Jag försvinner i mörkret av Michelle McNamara, då den måster återlämnas den 14e.
3. Two 2-star reads
Radiance - Cathrynne M Valante
1984 - George Orwell
4. Two great books by the same author
Marissa Pessls jag har läst och gillat båder Nattfilm och Neverworld av henne.
5. Two bails or two books you wish you’d bailed on or two books you hated
Smaken - Muriel Barberry (även om jag gillat författarens övriga verk)
Drottningens juvelsmycke - Love Almquist
6. Two favorite reads so far this year
Spellslinger - Sebastien de Castell
En katts resedagbok - Hiro Arikawa
7. Two new favorite BookTubers
Pågrund av att jag inte är en Booktubers på det sättet, utan en bokbloggare, så vill jag tipsa om bloggar istället, men det får bli en kombination Elzas bokhylla, som jag först hittade på Booktube har ju även en blogg. Sen har jag inte börjat följa några nya bokbloggare på ett tag så jag tror det ändå får bli en booktuber och då Spinter´s Library.
8. A book you’ve read twice
Jag har läst om en del böcker i mina dar, men en trilogi som jag har läst två gånger, och räknar med flera gånger är Hungerspelen - Suzanne Collins.
9. Two fabulous quotes from books you’ve read recently
Brukar inte notera citat från de böcker jag läser, men ibland kan det dyka upp några rader ur vissa böcker jag läser i mina recensioner, och faktiskt har jag bara under de senaste veckorna gjort två sådanda recensioner. Remix - Petter Alexis Askengren och Brown girl dreaming - Jacqueline Woodson.
10. Tag a number of BookTubers - the total must be divisible by two!
I mitt fall får det bli bokbloggare men jag kanske lägger till några svenska booktubers.
Ewelinas bokblogg, Föken Christina, Vargnatts bokhylla, Mest Lenas Godsaker, Nilmas Bokhylla, Johannas deckarhörna, Elzas bokhylla, Nellons bokblogg, Jennifer Seger och BookAddict,

Sen får vem som vill svara på denna tag de med, lämna gärna en kommentar så jag kan läsa vad ni har svarat.

Om ni är intresserade av vad jag har skrivit om i andra bokresor finns en förteckning här.

2 kommentarer:

  1. Lite kul, såg denna tag på Booktube i veckan och sparade den med tanke på att själv göra den och så fick jag göra det så snart! https://ewelinasbokblogg.blogspot.com/2019/09/min-bokresa-two-books-with-one-stone-tag.html

    SvaraRadera
  2. Det är väl inte så konstigt att orken tryter ibland. Eller inspirationen.

    https://frokenchristina.blogspot.com/2019/09/min-bokresa-57-two-books-with-one-stone.html

    SvaraRadera