söndag 24 november 2019

Min bokresa # 65 - The Childhood Book Tag

Ännu en bokresa som är en Tag som jag har hittat ibland alla Booktubeklipp jag tittar på.

Denna tag handlar om böcker och läsvanor man hade under sin barndomstid, Rose, säger i sin video att hon definerar barndomen var upp till 12 år, och det kan jag ju tycka låter lämpligt jag försökte själv först fundera ut var man skulle bryta den mot ungdomstid, men det löste ju hon genom att säga det. Nu är det ju ändå ett tag sen för mig när jag var 12 år så får väl se om jag minns.

1) Is there a book that you didn’t like the first time, but ended up enjoying during a second read?
Denna första fråga kan jag inte i nuläget att komma på någon som jag skulle kunna säga om det.
2) Do you still have any books from your childhood? If so what are they, and if not, do you wish you’d kept any of them?
Mina favoritböcker har jag sparat, även om en del har försvunnit efter att blivit utlånade till syskonbarn. En del finns i mina söners bokhyllor men de flesta är nerpackade i låder.
3) Were there popular books or book series you never read or got into as a kid? Nja, minns inga speciella nu, men några jag tänkte på var vissa av Maria Gripes böcker jag inte var intresserad av som Hugo och Josefin, Elvis Karlsson och Pappa Pellerins dotter etc.(Gillade dock Agnes Cecilia en sällsam historia, Tordyveln flyger i skymningen och Skugg-serien)
Kom på en till, jag läste aldrig Roald Dahls böcker som ung, men har läst en hel del som vuxen.

4) What did you mostly read: fiction, nonfiction, comics, or manga? Has that changed as you’ve gotten older? Romaner och seriealbum var nog den vanligast sorten jag läst, Sen om vi ska tala om genrer så var det nog mest mysterie/deckare och fantasy jag läste.
Nu läser jag nog mera nonfiction än jag gjorde som barn, men annars är det samma som nu som då.

5) What were some of the popular books when you were a child in your country?
Maria Gripe, Astrid Lindgren var väl kända författare som de flesta läste.
6) Do you have any reading habits you’ve carried into your teenage/adult life? (e.g. mouthing the words, reading one or multiple books at a time, dog earring a book, reading without music, etc.)
Det minns jag inte. Men jag vet att nu läser jag ju gärna flera böcker på en gång och det behöver inte vara helt tyst när jag läser (kan koncentra mig även om musik eller TVn är på).
7) How would you decide what to read? For example, did you choose a book based on the cover, the synopsis, or both?
Ofta läste jag ur en lång serie av böcker så jag valde efter att jag redan hade läst författaren,annars var det säkert vänner som tipsade.
8) Where would you normally get books from? (i.e. library, yard sales, secondhand book stores, etc.)
Jag lånade från biblioteket mest, men även böcker inhandlade från second-hand, boklådor eller från en vän som jag lånade av, plus även min systerson (som bara är 4½ år yngre än mig).


Tänkte nu när jag har svarat på denna tag att den nämner inget om vilka ens favoritböcker var så jag kommer lägga till en avdelning här där jag skriver några av mina favoriter:
Kitty Drew, Kulla-Gulla, Agnes Cecilia en sällsam historia, Tordyveln flyger i skymningen och Skugg-serien av Maria Gripe, Bullerbybarnen, Lotta på Bråkmakargatan, Ronja Rövardotter, Kalle Blomquist, Putte i Blåbärsskogen, Tant Grön, Tant Brun och Tant Gredelin, Solägget, Tomtebobarnen,Narnia-serien, böcker av Enid Blyton, Anne på Grönkulla, Böcker om Katja och Jan skrivna av Maria Gripe etc

Vad tycker och tänker ni om detta ämnet, skriv gärna en kommentar eller länka i kommentarerna om ni skriver ett inlägg på er blogg eller någon annanstans.

Tidigare bokresor hittar ni länkar till här.


1 kommentar:

  1. Kul tag! Känns som att många av böckerna fortfarande är populära idag, ex Astrid Lindgren. https://ewelinasbokblogg.blogspot.com/2019/11/min-bokresa-childhood-book-tag.html

    SvaraRadera