tisdag 7 april 2020

Svenska hjältinnor, 100 berättesler om smarta, starka & modiga kvinnor av Colette van Luik & Anna Nordlund

Svenska hjältinnor : 100 berättelser om smarta, starka & modiga kvinnor (inbunden)


Det här är den stora boken om hjältemodiga kvinnor som har åstadkommit något speciellt, stått upp för sina ideal eller förverkligat sina drömmar. Här är hundra inspirerande berättelser om tappra rösträttskämpar, coola musiker, tuffa miljöaktivister, engagerade läkare, smarta uppfinnare och banbrytande författare. Här finns en astronaut och till och med en sjörövare.

Boken spänner över nästan tusen år, från en mäktig vikingakvinna till dagens moderna rebeller. Boken är illustrerad av ett stort antal av Sveriges främsta kvinnliga illustratörer. Detta är den förmodligen mest fängslande barnbok som har skrivits om verkliga kvinnor i Sverige - förebilder som inspirerar tjejer i alla åldrar.
Bokomslag och beskrivning hämtad från Bokus.

Enda sen jag hörde talas om och läste Godnattsagor för rebelltjejer och dess uppföljare, har jag gillat denna form av böcker som berättar om kvinnor som tål att berättas om och är våra hjältinnor. Det är även fint att våra unga kvinnor får läsa och höra om dessa smarta, starka och modiga kvinnor.
Sen kan jag tycka att denna påminner lite för mycket om Godnattsagor jag har även läst Mckenzie Lees Banbrytande Badass Brudar, som hade en helt annan mycket roligare berättarstil som jag tyckte bättre om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar