torsdag 16 juli 2020

Trollkarlen från Övärlden (#1) av Ursula K LeGuin

Trollkarlen från Övärlden


Ön Gont är en stormhärjad klippa i Nordhavet, berömd för sina trollkarlar. Sparvhök heter en av dem, en stolt och enstörig pojke som törstar efter kunskap, och han ska bli störst av dem alla. Men han använder sina krafter för tidigt och kallar upp en skugga från dödsriket som han måste fly ifrån. Men bara Sparvhök kan förgöra det onda genom att slutföra det han påbörjat.

En av fantasylitteraturens mest spännande böcker. En förtätad, fantasieggande berättelse om ont och gott och en ung man som ännu inte vet att han kommer att bli den störste av alla trollkarlar.
Bokomslag och beskrivning hämtad från Adlibris.

En bok jag valde att läsa/lyssna på, för en booktuber har livestreams om böckerna i denna serie, nu ska jag bara se till att se den efter jag har läst boken.

Var osäker om jag hade läst denna bok som ung, men nu när jag läser så kommer jag ihåg att jag har gjort det. Och jag gillar vad jag läser, det är intressant och spännande att läsa om Sparvhök och vad som ska hända med honom.

Jag ser framemot att läsa mera ur denna serie.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar