söndag 5 juli 2020

MIn bokresa # 97 - Mid Year freak out tag

prispall-illustration-mimmi-smith


Det finns en hel del lästa böcker att välja från då jag under detta första halvår av  2020 har läst 104 böcker.

1. Best book you’ve read so far in 2020.
Emperors soul - Brandon Sanderson
2. Best sequel you've read so far in 2020.
Hero of ages - Brandon Sanderson, tredje och sista delen i Mistborn-trilogin.
3. New release you haven't read yet, but want to.
Rebell - Marie Lu
Välkommen till Addamsville - Francesca Zappia
4. Most anticipated release for the second half of the year.
Irrbloss (nästa del om Ruth Galloway) - Elly Griffiths
5. Biggest disappointment.
Genom dina ögon - Peter Hoeg
6. Biggest surprise.
Tid för vila - Johann S Lee, hade verkligen inte väntat mig den historia som utspelade sig mellan denna boks pärmar, jag gillade skildringen om gaykulturen i Singapore och även betydelsen av familj och föräldraskap.
7. Favourite new author.
Har läst många nya författare i år, så detta är en svår fråga att svara på, men jag räknar definitivt att läsa mera av Kevin Kwan, Alice Oseman och Leah Johnson.
8. Newest fictional crush.
Brukar inte bli förälskad eller kär i karaktärer jag läser om men, men jag får ändå i huvudet Liz Lightly ( från Leah Johnsons bok), hon passar även in på frågan om favorit karaktär för jag gillar att läsa om starka kvinnor som är säkra i sin person.
Skulle även passa in på Ari (se förklaring nedanför).
9. Newest favourite character.
Ari (Equbilirium - Anna Jakobsson Lund) - stark i sin identitet om vara en hen, att varken eller/både och vara både kvinna och man, sen så har hon andra identitets-problem boken igenom.
Stella (Kyssfaktorn - Helen Hoang) - stark men ändå svag i sin asperger diagnos, verkligen en bra skildring av författaren.
Rachel och Astrid ( Crazy rich i Asien - Kevin Kwan) - gillar verkligen av läsa om dessa kvinnor.
10. Book that made you cry.
Brukar inte gråta när jag läser böcker men det har funnits ett par som dragit fram tårar då jag läst dem:
Som stjärnor i natten - Jennifer Niven
The million pieces of Neena Gill - Emma Smith Baton
Kyssfaktorn - Helen Hoang (missförstånd och frustration)

11. Book that made you happy.
You should se me in a crown - Leah Johnson.
Ivy Aberdeen´s letter to the world - Ashley Herring Blake
Båda för att de skildrar fina lesbiska förhållanden och vänskaper.
12. Most beautiful book you've bought so far this year.
Det är en sådan fin himmel på boken, tyvärr gör inte bilden den rättvisa.

You Should See Me in a Crown
Denna äger jag ju inte, för jag lyssnade på storytel på den.
Men kan inte låta bli att visa detta omslag ändå.
13. What books do you need to read by the end of the year?
Oboy, detta svar kan ju bli hur långt som helst. Men se svaret på Helgfrågan om vilka böcker jag räknar med att läsa i sommar. Plus de böcker jag har nämnt tidigare om nya utgivna böcker i år.
Kom att tänka på de böcker jag även skrev om i början av året (förutom de böcker jag skrev över bilden nedanav vilka jag har läst av dem, så har jag från dessa listor läst: Red sister, Sjörök, Tio över ett, Triffiderna, Månstenen, Dorian Grays porträtt, Räddaren i nöden, Hobbiten och The Lord of the rings-trilogin) som jag ville läsa men ännu inte har hunnit läsa, som dessa tex (Har läst Midnattsolenstimme, Jag vill ge dig solen, The girl who drank the moon och The Wishingspell(Land of stories 1)),


10. Who do you tag?
Det är fritt fram för den som vill svara på frågorna att göra det.



Skulle vara intressant att höra era tankar om detta ämne lämna gärna en länk eller kommentar i kommentarerna.

Kolla in tidigare Bokresor här. 

Måste även informera om att jag har något problem så jag kan inte lämna kommentarer varken på egen eller annans blogg, så ni vet det. Tackar ändå för alla kommentarer jag får på detta inlägg och andra inlägg.

1 kommentar:

  1. Här kommer mina svar:

    https://ewelinasbokblogg.blogspot.com/2020/07/min-bokresa-97-mid-year-book-freakout.html

    SvaraRadera