söndag 12 juli 2020

Min bokresa # 98 - Månstensboktag = The birthstone book tag

Såg denna tag hos Zoe´s All booked, och kände att den var intressant att göra även om den har några år på nacken. Här nedan kan ni se originalvideon:

1. January (GARNET): Associated with warding off negative forces and dark energies - Name a book with the darkest/evilest character you can think of.
Darkdawn av Jay Kristoff, även om jag inte kommer ihåg namnet på karaktären kanske det inte gör så mycket, sen kan det ju vara en spoiler men..... Mias pappa gör en hel del mörka och jävliga saker i denna bok.
2. February (AMETHYST): Purple is associated with royalty - Name a book with regal qualities... You can base this off of characters of choose the King of all books
Om jag väljer att gå på böckernas Bok är det väl Biblen som är det givna svaret. Men jag kommer att vara lite profan och välja min absoluta favorit The Hunger games av Suzanne Collins ( hela den ursprungliga trilogin egentligen.)
3. March (AQUAMARINE): Washed out - Name a 'wishy washy' character, a character who is not strong or a follower
Det var svårt att komma på någon, men tänkte lite på Annika och Tommy för egentligen följer de ju bara med på Pippis upptåg.
4. April (DIAMOND): A diamond in the rough - Name a book that you loved but is not well known
Golden boy av Abigail Tarttelini
5. May (EMERALD): Said to balance energy - Name two characters who balance each other well
Svåra frågor det här. Men jag får gå på min favorit trilogi igen med Katniss och Peeta.
6. June (PEARL): Associated with loyalty - Name a character who is loyal to the end
Sam i Ringens brödraskap av J R R Tolkien, han följer sin älskade husbonde Frodo genom hela äventyret .

7. July (RUBY): Blood red - Name a book that made your blood boil, one that made you angry
Million pieces of Neena Gill av Emma Smith-Barton - egentligen inget bra val men jag blir på vissa ställen i denna blir jag riktigt upprörd hur Neenas föräldrar inte fattar och istället för att anklaga henne skulle kunna stötta henne.
8. August (PERIDOT): Pale green (it pales in comparison to other gems) - Name a supporting character who you like better than the main character
Ännu en svår fråga - jag tror faktiskt inte jag kommer på någon.

9. September (SAPPHIRE): Blue like the ocean which is calming - Name a book that had a calming affect on you
Näää - har ingen aning här heller All läsning är lugnande för mig då jag läser för att få en verklighetsflykt.

10. October (OPAL): Iridescent - Name an iridescent book, this can be a book with a beautiful cover (Shiny? Lots of colour?) or you can base it off of a character (Quirky? Colourful?)
Denna bok kan gälla både för ett vackert omslag och en minnesvärd och färgfull huvudkaraktär - You should see me in a Crown av Leah Johnson
11. November (TOPAZ): Associated with resilience - Name a books with a character who rises to the top in a time of adversity
The Hate U Give av Angie Thomas - Starr står upp både till sina vänner och sin tro på rättvisa i denna bok.
12. December (BLUE ZIRCON): Associated with friendship - Name a book with a friendship you want to be apart of
Jag ska säga det är svårt om man inte vill outa ut Harry Potter böckerna pga vad Rowling har sagt, för hur många frågor hade inte HP passat in som svar här, men nu kan jag inte hålla mig längre men alla vänskaper mellan Harry och hans vänner som finns i dessa böcker skulle jag vilja vara delaktig i.


Skulle vara intressant att höra era tankar om detta ämne lämna gärna en länk eller kommentar i kommentarerna.

Kolla in tidigare Bokresor här. 

Måste även informera om att jag har något problem så jag kan inte lämna kommentarer varken på egen eller annans blogg, så ni vet det. Tackar ändå för alla kommentarer jag får på detta inlägg och andra inlägg.

1 kommentar:

  1. Både THUG och Sam hade jag funderat på som svar till de frågorna, men jag valde några andra istället. Här är min:

    https://ewelinasbokblogg.blogspot.com/2020/07/min-bokresa-98-birthstone-book-tag.html

    SvaraRadera