lördag 17 oktober 2020

Land of darkness av Margaret Oliphant


The narrator of this story has died, and finds himself in the Afterlife - in his case in a world of noisy, cruel people, where torture and other atrocities are practised. People can travel to different cities having different characteristics, all equally unbearable. This Purgatory or Hell is reserved for those who fear or reject the name of God.

 Länk till där man kan hitta att läsa novellen online.

Jag valde att läsa denna novell för Victober under punkten att läsa en Victoriansk verk från samma genre du gillar att läsa samtida verk från. Så då passade en dystopisk novell bra in tyckte jag.

Tyvärr blev jag inte så fascinerad av den som jag skulle velat, men det kan som vanligt vara att jag valde att läsa den på engelska. Sen kan jag ju tycka att temat ändå vekar intressant men ....

Jag har inte läst något av Margaret Oliphant tidigare, så det tänker jag göra även om jag inte gillade denna novell, brukar ofta ge de flesta författare jag läser en andra chans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar