fredag 5 februari 2021

Helgfrågan vecka 5 / 2021

Då tänkte jag ta mig tiden till att svara på Helgfrågan, denna vecka har definitivt inte varit som vanligt (min mor gick bort den 1e februari) men även om jag är mitt i en sorgeprocess och mycket att ordna med hennes bortgång, måste jag få slappna av med lite mera "kul" saker, och just det är bloggen.

Mia verkar ha missat i förra Helgfrågan så ett stavfel slank med, så nu undrar hon om:

 Vi som läser mycket blir vi lite språkpoliser?

Först och främst får jag säga att jag är inte den bästa varken på stavning eller grammatik, men om jag ser och upptäcker fel så kan jag "reta" mig på det, men för att vara vänlig så påpekar jag det och rättar om jag inte känner att det inte skulle passa sig. Det senaste var för ett par månader sen då jag var på biblioteket och upptäckte att de på en skylt där hade missat just med stavningen på biblioteket (var nog mer att fingrarna hade sluntit på tangenterna, det kan de göra för mig med) för jag tänkte de kanske ville rätta till så att det stod rätt, det är ju lite mera viktigt då det är alla som ser det.


Mia skriver Bonusfråga: Det är vackert med snö och så, men för egen del får den gärna försvinna.
Hur är det med er, snöälskare eller?
Är både och med att vara snöälskare, det är mysigt med den men det är inte skoj då det blir slask och halt, men nu när den har kommit får den gärna ligga kvar. Det är så fint att få ta en promenad en solig dag.

7 kommentarer:

  1. Så sorgligt att din mor har gått bort.
    Snö är fint, men slask och halka är inte roligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är alltid sorgligt när någon dör, men jag tror hon har det bättre nu när hon slipper lida.

      Radera
  2. Beklagar sorgen!
    Jag lyckades stava vår arbetsplats namn fel i en text. Jag var glad att vår kommunikatör upptäckte det...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack
      Är det arbetsrelaterat så är det ju ännu viktigare med att allt är rättstavat

      Radera
  3. Jo så är det ju. De flesta uppskattar ju om man påpekar något som är felaktigt, det gör även jag själv.

    SvaraRadera