tisdag 16 februari 2021

Tisdagstion - Biblioterapi (böcker som får mig att må bra)

 När jag såg att Tisdagstrion skulle vara om böcker som får mig att må bra = Biblioterapi, så kände jag bara det kan ju vara vilken bok som helst för mig, bara jag får läsa och komma undan mitt egna liv och tankar en stund så mår jag bättre. Men tänkte sen att för att det ska bli tips till andra bör det ju vara böcker som ger en, en varm känsla när man läser dem, och tittade efter vilka böcker jag har läst senast som ger mig den känslan, så här kommer min trio. 


  1. Barnböcker brukar oftast vara något som ger en varm känsla i kroppen när jag läser dem, speciellt ännu mera då de handlar om böcker och litteraturens omvärld. Så Anna och bokvandrarna av Anna James är mitt förslag.
  2. Böcker om att hitta sin identitet, som oftast böcker till unga vuxna, ger mig också en varm känsla av att jag läser dem, denna är kanske inte den bästa men...Fördelen med olycklig kärlek av Becky Albertalli.
  3. Den sista är också en bok som riktar sig till unga vuxna, och är en omarbetning av Dickens en Julsaga, och just denna gav mig en extra varm känsla då jag läste den i december förra året. The afterlife of Holly Chase av Cynthia Hand.

14 kommentarer:

  1. Tack för fina tips. Anna James böcker är jag så nyfiken på. Gillar också känslan i barnböcker.

    SvaraRadera
  2. Tilly läste jag helt nyligen. Hade lite svårt att komma in i den, men på slutet lyfte den. De andra två kände jag inte till.

    SvaraRadera
  3. Har inte läst någon av dessa.

    SvaraRadera
  4. Böcker som riktar sig till unga vuxna kan jag ta till ibland när jag behöver lite uppmuntran

    SvaraRadera
  5. Magiska bokhandeln vill jag läsa.

    SvaraRadera
  6. Jag har inte ens hört talas om någon av dessa, så det var spännande tips för mig!

    SvaraRadera
  7. Det här var tre helt okända böcker för mig, tack för tips!

    SvaraRadera
  8. Barnböcker kan fungera som biblioterapi, det håller jag med om.

    SvaraRadera
  9. Tillyboken vill jag läsa. Becky Albertallis bok har jag läst på engelska.

    SvaraRadera
  10. Okänd böcker för mig. Tack för tips!
    (Det ska nog vara Tilly och bokvandrarna)

    SvaraRadera
  11. Den magiska bokhandeln fick mitt barnbarn i julklapp av mig. ska fråga om jag får låna den. de båda andra känner jag inte till. men jag har en barnbok i min trio också

    SvaraRadera
  12. Den magiska bokhandeln kan ju inte vara annat än mysig - den vill jag läsa!

    SvaraRadera
  13. lånade DEn magiska bokhandeln men läste nog inte färdigt.

    SvaraRadera