torsdag 25 februari 2021

Hett i hyllan vecka 8 / 2021

 

Sår här skriver Monika om Hett i hyllan:
 Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Denna bok köpte jag för att ämnet berör mig själv då jag i min släkt har en transgender-kvinna, så ämnet är intressant att läsa om, sen har det dröjt med att jag har läst boken, men jag vill ju gärna läsa den så....


When Wayne and Kelly Maines adopted identical twin boys, they thought their lives were complete. But it wasn't long before they noticed a marked difference between Jonas and his brother, Wyatt. Jonas preferred sports and trucks and many of the things little boys were 'supposed' to like; but Wyatt liked princess dolls and dressing up and playing Little Mermaid. By the time the twins were toddlers, confusion over Wyatt's insistence that he was female began to tear the family apart.

Becoming Nicole is the heart-wrenching story of a mother whose instincts told her that her child needed love and not disapproval; of a conservative, army-veteran father who overcame his deepest fears to embrace his new daughter; of a loving brother who never gave up supporting his twin sister; and of a town forced to confront its own prejudices. More than that, however, Becoming Nicole is the story of an extraordinary girl who fought for the right to be herself.

4 kommentarer:

  1. Känner inte till den boken, men den låter intressant!

    SvaraRadera
  2. Ett angeläget ämne. Jag har också en transgenderperson i släkten.

    SvaraRadera
  3. Jag har inte läst denna men däremot Om jag var din tjej av Meredith Russo. Det behövs mer representation i litteraturen!

    SvaraRadera