söndag 5 juni 2022

The house in the cerulean sea av T J Klune

 

He expected nothing. But they gave him everything . . .

Linus Baker leads a quiet life. At forty, he has a tiny house with a devious cat and his beloved records for company. And at the Department in Charge of Magical Youth, he’s spent many dull years monitoring their orphanages.

Then one day, Linus is summoned by Extremely Upper Management and given a highly classified assignment. He must travel to an orphanage where six dangerous children reside, including the Antichrist. There, Linus must somehow determine if they could bring on the end of days. But their guardian, charming and enigmatic Arthur Parnassus, will do anything to protect his wards. As Arthur and Linus grow ever closer, Linus must choose between duty and his dreams.

Bokomslag och beskrivning av bokens handling hämtad från Adlibris.

Den här boken var det många av de booktubers jag ser på som hade läst och hade mycket goda ord om för ca ett år sen, och sen dess har jag tänkt läsa den och det tog ända tills nu innan jag läste den.

Jag gillade vad jag läste, även om den inte är en fullpoängare som många andra tycker men jag ger den en stark fyra i betyg av fem möjliga, och det jag gillar med den är de små föräldralösa magiska barnen med både med deras helt normala sätt som små barn har och deras förmågar, blandningen med det. Sen gillar jag även att det finns en katt och även då det inte är det vanligaste i litteratur som riktar sig mot unga vuxna, ca 13 år och uppåt, att ha en 40 årig ungkarl som huvudperson.

Så denna bok både överraskar mig och ger mig myskänsla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar