lördag 4 juni 2022

Tweak. Growing Up on Methamphetamines av Nic Sheff

 

Nic Sheff was drunk for the first time at age eleven. In the years that followed, he would regularly smoke pot, do cocaine and Ecstasy, and develop addictions to crystal meth and heroin. Even so, he felt like he would always be able to quit and put his life together whenever he needed to. It took a violent relapse one summer in California to convince him otherwise. In a voice that is raw and honest, Nic spares no detail in telling us the compelling, heartbreaking, and true story of his relapse and the road to recovery. As we watch Nic plunge the mental and physical depths of drug addiction, he paints a picture for us of a person at odds with his past, with his family, with his substances, and with himself. It's a harrowing portrait -- but not one without hope.

Bokomslag och beskrivning av bokens handling hämtad från Akademibokhandeln.

Efter att ha sett filmdokumentären Beautiful boy och fått reda på att både sonen Nic och fadern David hade skrivit memoarer/biografier om denna tid då Nic var drogmissbrukare och hans kamp för att ta sig ur det, så ville jag läsa både denna bok och Davids Beautiful boy som har gett namnet och bakgrunden till filmen.

Men sen då jag förstod att Nics bok var skriven först och ur hans perspektiv kände jag att det var där jag skulle börja, sen lyssnade jag på den som ljudbok, men det gjorde inget (jag var lite orolig ett tag då ljudböcker ibland kan göra att jag inte lyssnar/läser lika koncentrerat som om jag skulle ha en fysisk bok) för denna var en bok/berättelse som fångade mig med en gång, och jag kunde nästan inte sluta läsa/lyssna för ville så gärna höra mera för att få veta vad som hade hänt och hur det hade gått för Nic, även om jag visste det efter att ha sett filmen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar