onsdag 12 april 2023

Yo, Pol Rubio av Hector Lozano

 

Han pasado unos años para Pol Rubio, uno de los alumnos más populares del instituto Àngel Guimerà. Siguiendo los pasos de Merlí, su idolatrado profesor del instituto, ha decidido ingresar en la universidad para cursar la carrera de Filosofía. Allí conocerá a María Bolaño, una profesora que se convertirá en su mentora y la principal motivación para continuar con sus estudios.

Bokomslag och beskrivning av bokens handling hämtad från Goodreads.

Och för er som inte förstår spanska en google översättning till svenska: Några år har gått för Pol Rubio, en av de mest populära studenterna vid Àngel Guimerà-institutet. I fotspåren av Merlí, hans idoliserade gymnasielärare, har han bestämt sig för att gå in på universitetet för att studera filosofi. Där kommer han att träffa María Bolaño, en lärare som kommer att bli hans mentor och den främsta motivationen att fortsätta sina studier.

Jag blev helt fast i TV-serien Merli och dess fortsättning Merli:Sapre Aude förra året, och har sen dess velat ha mera av karaktärerna och veta mer om dem. Så till den milda grad jag köpte denna bok fast jag inte kan spanska överhuvudtaget och översätte den genom att använda Google translate.

Kan ju säga att översättningen inte blev helt förståelig alla gånger men jag lyckas ändå få mig den läsupplevelse jag vill genom att läsa den. Jag får reda på lite bakgrund till hur Pol tänker och gör det där första säsongen i TV-serien när jag läser den, plus jag får hans och Brunos historia till viss del så att jag förstår att de är tillsammans några år senare än vad TV-serien visar och vad de tycker om varandra, och det är precis det jag ville och är på så sätt nöjd med att ha läst boken även om jag skulle ha velat ha mera.

Denna bok ingår i Kaosutmaningen som #6 - en bok på annat språk än svenska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar